Forskare har dömt ut höghastighetsbana

Höghastighetsjärnvägar är i Sverige ett klimatpolitiskt stickspår. Så uttryckte sig två forskare vid Statens Väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i en rapport i augusti förra året.

Professor Jan-Eric Nilsson och fil lic Roger Pyddoke konstaterade då att om den så kallade Götalandsbanan från Stockholm till Göteborg över Jönköping skulle byggas krävs i dag ett bensinpris på över 30 kronor litern för att projektet skulle bli lönsamt.

Förklaringen är att priset på de minskade utsläppen, när trafik flyttar från bil och flyg till tåg, är mycket högt.

Koldioxidutsläppen skulle bara minska med 150 000 ton per år. Eftersom de samlade utsläppen av denna växthusgas i Sverige 2006 var 65,7 miljoner ton, varav transporter svarade för 20,2 miljoner ton, så skulle besparingen i utsläpp bara bli 0,7 procent av alla utsläpp inom transportsektorn.

Forskarna slår fast att järnvägsinvesteringar inte är ett kostnadseffektivt klimatpolitiskt styrmedel och rekommenderar politikerna att avvakta med ett beslut om att bygga Götalandsbanan.

Den plus en höghastighetsbana Jönköping-Malmö skulle kosta upp emot 200 miljarder kronor.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista