De rödgröna vill bygga nya snabbspår

Om de rödgröna partierna vinner valet i höst kommer de att satsa på höghastighetståg och utbyggnad av kollektivtrafiken. Satsningen är 120 miljarder större än regeringens planer på utbyggnad av spårtrafik.

Det är satsningar som visar att Miljöpartiet varit framgångrikt och lyckats få med de andra två partierna säger språkröret Peter Eriksson.

– Vi har en väldigt bra politik som är framtidsinriktad och där vi tar ställning till viktiga frågor. Vi har fått gehör för en hel del av den politiken i våra samtal med Vänstern och Socialdemokraterna.

Socialdemokraternas ledare Mona Sahlin dementerar att det är Miljöpartiet som lyckats få igenom sina förslag.

– Det håller jag inte alls med om. Både Vänsterpartiet, vi Socialdemokrater och Miljöpartiet vill se starkare kollektivtrafik och mycket mer effektiv och modern järnvägsutbyggnad i Sverige, säger Mona Sahlin.

Satsningen på utbyggnad av järnväg och kollektivtrafik de närmaste tio åren innehåller bland annat höghastighetsbanor mellan Göteborg och Borås och Ostlänken mellan Järna och Linköping.

Dessutom ska Norrbottniabanan mellan Umeå och Luleå börja byggas, och även dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall.

De rödgröna accepterar också den satsning på vägar som regeringen lagt.

Pengar till de rödgröna satsningarna kommer bland annat att lånas upp, men det blir inte mer än en femtedel av kostnaden som kommer att lånas och därmed anser de tre partierna inte att det är någon risk att ta lån.

Miljöpartiet har tidigare inte velat låna till satsningar på infrastruktur.

– Vi har själva förespråkat en direktfinansiering tidigare. Men eftersom vi får en kilometerskatt på lastbilar som kan vara med och finansiera det här så att vi kan klara av amorteringarna utan att det blir en belastning för övriga delar av välfärden så tycker vi inte att det blir problematiskt, säger Peter Eriksson.

Dessutom kommer en del av pengarna från kilometerskatt på lastbilstransporter som ska införas. En omdiskuterad fråga som innebär att det behövs färre lastbilar och alltså färre chaufförer.

Transporterna ska istället gå på järnväg, säger Vänsterpartiets ledare Lars Ohly.

– Utgångspunkten är att det ska vara dyrare att använda vägtransporter när det finns järnvägstransporter att tillgå.

De rödgröna vill göra undantag för skogsindustrins lastbilstransporter. Men höjd bensinskatt kommer också att bli ett sätt att styra över åkandet från bil till tåg. Där kommer besked om en vecka när de rödgröna presenterar sina ekonomiska förslag.

Erik Ridderstolpe
erik.ridderstolpe@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista