Fler rederier kan dras in i muthärva

Om drygt en månad inleds förhandlingar i Svea hovrätt i mutmålet mellan Gotlandsbolaget och Rolls Royce. Betydligt fler rederier kommer att dras in i muthärvan som kan innefatta stora delar av rederinäringen, erfar Ekot.

Det går bra för rederibranschen just nu. Alla enkelskroviga tankerfartyg ska bytas ut mot dubbelskroviga och priserna trissas upp. Men det är många som vill vara med och ta del av de ökande vinsterna.

Polisen misstänker att det finns ett väl inarbetat system i rederibranschen där mutor finns tillgängliga för de som vill ha.

Man tror att rederierna erbjuds mutor av de underleverantörer som vill sälja sina varor till ett fartygsbygge.

– Man är beredd att betala ut rabatter, som man kallar det för. Man kallar inte utbetalningarna för dess rätta namn, utan för rabatter eller kommissioner. Det är ju en dimridå man lägger ut och i samband med stora upphandlingar så verkar det vara rätt vedertaget att det förekommer, säger Rolf Öström, kriminalinspektör på Gotland.

Mutor från flera företag
Den stora muthärvan kring Gotlandsbolaget rullades upp i höstas. I oktober slog tingsrätten fast att en hög chef på Gotlandsbolaget tillsammans med en anställd tagit emot mutor från Rolls Royces svenska dotterbolag samt från finska och tyska företag. 

Chefen på Gotlandsbolaget tog senare sitt liv men en medhjälpare på Gotlandsbolaget och två anställda på Rolls Royce fälldes för mutbrott respektive bestickningsbrott.

Även utomlands pågår polisutredningar och mycket tyder nu på att fler rederier kan vara inblandade.

– Vår huvudman berättade att han i princip lyfte på telefonluren och fick pengar från företag i branschen. De pengarna hade företagen avsatt för mutor, säger Rolf Öström.

Agent i Liberia
Rolls Royce kan komma att spela en nyckelroll för framtida brottsutredningar. När skattemyndigheten i Karlstad granskade företagets ansökningar om skatteavdrag fann man 1,4 miljoner kronor som betalats till chefen på Gotlandsbolaget.

Ytterligare 5,8 miljoner kronor, uppdelat på 21 betalningar till bankonton tillhörande en agent i Liberia,  upptäcktes också.

Pengarna skulle sedan slussas vidare till andra rederier men agenten vägrade uppge till vilka.

Anna-Lisa Engström, vice ordförande i Sveriges Redareförening, känner inte till den här typen av affärer.

– I den värld jag rör mig är det inte vanligt alls. Där förekommer det inte över huvud taget. Vi håller på i föreningen med att utarbeta en ”code of conduct”. Det är möjligt att det är lämpligt att ta in någonting om etiska frågor och förebyggande av sådana här problem, säger hon.

Daniel Öhman
daniel.ohman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".