Pehr Gyllenhammar

Pehr Gyllenhammar tror på Kina

Förre Volvochefen Pehr Gyllenhammar tror att det är en fördel att Volvo Personvagnar nu får en kinesisk ägare i Geely. Trots att det var 17 år sedan Gyllenhammar lämnade Volvo har han haft ett finger med i affären genom sin position hos Geelys finansiella rådgivare Rothschild.

I motsats till mångas farhågor tror Gyllenhammar att kinesiskt ägande kan öka möjligheten att biltillverkningen blir kvar i Sverige.

– Fördelen med det kan möjligen vara att den kinesiska marknaden växer våldsamt och det betyder att kineserna och de som nu tar över ägandet kommer förmodligen att kunna fylla en hel stor sammansättningsfabrik med bara tillväxten i Kina vilket kan vara en förhoppning om att de europeiska fabrikerna inklusive Torslanda blir kvar.

Pehr Gyllenhammar är vice ordförande i Rothschild som varit Geelys finansiella rådgivare vid köpet av Volvo Personvagnar. Gyllenhammar har tidigare viftat undan frågor om sin egen roll i affären med att det är andra som skött arbetet på Rothschild.

Men han medger i intervjun att han spelat en roll, bland annat för att Geely valde just Rothschild som finansiell rådgivare i affären.

– Det är klart att mitt namn fortfarande är förknippat med Volvo. På det sättet kanske det var ett visitkort som hade ett visst värde. Jag har stått till förfogande för diskussioner, relativt löpande.

I Sverige har affären mött kritik, bland annat från några av Gyllenhammars gamla Volvokollegor, som försökte lansera en svensk köpare. Pehr Gyllenhammar trodde aldrig på det alternativet.

– Jag tror det var en saga bara att det skulle finnas svenska pengar som var villiga att investera i detta. Det visade sig också när budgivningen satt igång att det fanns ingen.

Pehr Gyllenhammar, som just har fyllt 75 år, bor i London men är tillbaka i det svenska näringslivet genom sitt ordförandeskap i vindkraftsföretaget Arise. Engagemanget och lusten att debattera samhällsfrågor har han kvar.

Bara en gång under intervjun blir han irriterad; det är när hans pension från AB Volvo kommer på tal. Fortfarande uppbär Gyllenhammar fyra miljoner per år från det företag han lämnade för 17 år sedan.

– Hör du. Om du ska få mig att försöka känna dåligt samvete för att jag har en pension kommer du att misslyckas. Jag varken skäms eller har några förebråelser mot mig själv för detta.

Tomas Ramberg
tomas.ramberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".