Sammanslagning av SAS och Braathens på väg i Norge

I Norge är de anställda i det SAS-ägda flygbolaget Braathens oroliga för de omstruktureringar som ska göras i koncernen. Trots tidigare löften från SAS om att flyga med två bolag i Norge tänker SAS-ledningen slå ihop SAS och Braathens till ett företag.

–Vi har väntat oss detta länge och med den situation vi ser i flygtrafiken i Norge har vi föreståelse för det, Vi är spända på att se hur det ska lösas, säger Terje Nielsen, som leder en av fackklubbarna i Braathens. 

Konkurrensen på inrikesflygningarna i Norge är stenhård. Uppstickaren Norwegian lockar norrmännen med betydligt billigare biljetter än SAS och Braathens och växer på marknaden.

När SAS köpte upp konkurrenten Braathens för två år sen lovade SAS-ledningen att familjeföretaget Braathens skulle fortsätta som ett eget bolag och ett eget varunamn.

Inte hållbart med två bolag
Men tiderna har förändrats och SAS-ledningen anser inte längre att det är hållbart med
två stora skilda bolag.

Allt pekar på att de två bolagen ska bli ett. SAS styrelse har den här veckan kommit ännu närmare en sådan lösning.

Redan har SAS övertagande av Braathens skapat mycket turbulens och de Braathens-anställda anser att SAS brutit flera löften.

Oro bland de anställda
Oron är stor för att de Braathensanställda ska få en orättvis behandling, som de anser att Braathens markpersonal tidigare fått i förhållande till de SAS-anställda.

Terje Nielsen leder en av fackklubbarna i Braathens.

–Vi är rädda för att samma sak kan ske med oss som med markpersonalen, att vi outsoursas tilll till SAS och att vi förlorar alla våra rättigheter och hamnar längst ner på listan vad gäller anställningsförhållanden. Vi hoppas naturligtvis på motsatsen, säger Terje Nielsen.

Hur viktigt är det att Braathens som varumärke får finnas kvar?

–För mig är det viktigaste att behålla arbetstillfällen. Om det heter Braathens eller SAS är inte det viktigaste för mig, säger terje Nilesen.
 
Oron finns för att flera hundra kan mista jobben, framförallt inom administrationen både hos SAS och Braathens.

Tydligare i mars
Vissa fackklubbar är också bekymrade över att processen att smälta ihop två företagskulturer ska gå så snabbt.

Men många anställda både hos SAS och Braathens har samtidigt förståelse för att något måste göras. 

I mitten av mars ska varumärket presenteras och senare i vår pris- och biljettkonceptet.

Beatrice Janzon, Oslo
beatrice.janzon@nrk.no

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".