Hårdare konkurrens på flygmarknaden

I går kom flygbolaget SAS bokslut för 2003, som visade fortsatt stora förluster. Visserligen har SAS lyckats minska sina kostnader, men problemet är att passagerarna väljer andra bolag. Sjunkande biljettpriser gör att konkurrensen på flygmarknaden ökar i hela Europa

Brittish Airways visade för de tre sista månaderna förra året sin största kvartalsvinst på 12 år och tyska Lufthansa visar tillväxt efter nedskärningar och drastiskt minskade kostnader. Båda har visat en förmåga att kunna tjäna pengar trots hårdnade konkurrens.

Till förlorarna hör holländska KLM som fussionerats med Air France. En annan, Swiss Air, som kraftigt bantat, håller på att gå samman med British Airways och så Al Italia som febrilt söker en finansiellt stark partner. Tendensen är att stora bolag med stor interkontinental trafik, klarar sig bättre än små nationella bolag, som SAS.

De traditionella flygbolagen sänker nu sina omkostnader för att kunna konkurrera, men samtidigt ökar trycket, lågprisbolagen expanderar och i år förväntas Tyskland bli nästa marknad som utsätts för en anstormning av lågprisbolag. Här är bara var tionde biljett som säljs en lågprisbiljett, jämfört med Storbritanninen där fyra av tio biljetter är lågpris. Utvecklingen är tydlig. Bara här i Berlin - öppnar brittiska Easyjet 13 nya linjer, bland annat till Köpenhamn som i dag trafikeras av SAS. Därtill kommer Germania och Air Berlin som fortsätter att bygga ut sina redan stora flygnät.

Kristian Åström, Berlin

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".