Trängselavgifter även för taxi

Regeringen vill inte undanta varken taxibilar eller så kallade miljöbilar från de planerade vägavgifterna i Stockholm. Det framgår av regeringens senaste förslag i frågan som nu skickas ut på remiss.

Om drygt ett år är det tänkt att bilavgifterna eller trängselskatten, som regeringen nu vill kalla det, ska införas i Stockholm.

För att detta ska bli möjligt måste riksdagen stifta lag senast under våren eftersom avgifterna är att betrakta som en skatt.

Inget undantag för taxi
Nu är det bråttom med att färdigställa lagförslaget och på fredagen skickas det senaste förslaget ut på en snabb remissrunda.

Till skillnad från tidigare förslag undantas nu varken taxibilar eller bilar med miljövänliga bränslen från trängselskatten.

Att undanta taxibilarna skulle strida mot EU:s konkurrensregler, menar regeringen, eftersom taxibilar också används som budbilar. Att undanta miljöbilarna skulle bli för tekniskt komplicerat.

Kan tillkomma fler avgifter
Bilar från Lidingö förslås få ett undantag från skatten, om de inte ska in i Stockholms innerstad.

Essingeleden, E4:ans sträckning genom huvudstaden, föreslås precis som tidigare bli gratis att köra på.

Men skulle införandet av trängselskatt i innerstaden leda till att Essingeleden korkas igen öppnas dörren för att göra det möjligt att också ta ut avgifter på Essingeleden.

Pontus Mattsson
pontus.mattsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".