Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Försäkringsbolag vägrar ersätta trimmade mopeder

Flera av de stora försäkringsbolagen vägrar att betala ut försäkringspengar för olyckor med trimmade mopeder. Olyckorna har ökat kraftigt på senare år, liksom försäkringsbolagens kostnader.

Den som krockar med en trimmad moped kommer inte längre att få ut försäkringspengar. Flera av de stora försäkringsbolagen har beslutat att vägra betala om mopeden är olaglig, eftersom det stora antalet olyckor har lett till höga kostnader för bolagen.

– Vi har haft en våldsam utveckling på skadesidan. Vi vill helt enkelt sända ett budskap både till ungdomar, föräldrar och mopedhandeln att det här inte är bra, säger Bertil Garpland, skadechef på Folksam, ett av bolagen som vägrar att ersätta trimmade mopeder.

Hur pass farligt är det här?

– I och med att hastigheten ökar och att man har ett annat beteende när man åker trimmat, man åker två ofta på mopeden, så ökar olycksrisken.

De senaste åren har antalet mopedolyckor ökat kraftigt och bara under 2002 dog tolv personer i olyckor där mopeder var inblandade.

En orsak är att fler mopeder säljs, men också att det går fortare. De nya modellerna är enkla att trimma och till och med många mopedhandlare har visat sig vara beredda att hjälpa till.

Översyn av reglerna pågår
På Vägverket anser man att frågan om trimning inte tagits på tillräckligt allvar och just nu pågår en översyn av regelsystemet.

Flera av de största försäkringsbolagen har nu, precis som Folksam, beslutat att inte betala ett öre i försäkring för en skadad moped om den visar sig vara trimmad.

Bara för Folksam kostade mopedolyckorna tolv miljoner kronor förra året och det märks också på premierna, säger Bertil Garpland.

– Vi vill inte hamna i en situation där människor inte har råd att försäkra sin moped. Ökar våra kostnader måste vi ta ut det i form av höjda försäkringspremier. I vissa situationer kan man faktiskt få betala upp till 14 000 kronor, för en moped som kostar någonstans mellan 30 000 och 45 000 kronor, säger han.

Uteblivna pengar kan verka avskräckande
Enligt försäkringsbolagen handlar det om att sända signaler om att trimning är ett lagbrott. Mopedisterna Jonatan Haglund och Mikael Wallström i Jönköping tror att uteblivna försäkringspengar kan fungera avskräckande.

– Det är lite synd för alla trimmade kanske, men det är nog bra, för då trimmar man ju inte, säger Jonatan Haglund.

Bryr man sig om att man inte kan få ut försäkringen om mopeden är trimmad?

– Ja, föräldrarna i alla fall och då får man inte trimma för dem. Går de i 60 så är det inte så farligt, men det finns de som trimmar så att den går 90 och då kan det vara farligt, säger Mikael Wallström.

Hur har du gjort?

– Min är original nu. Den var trimmad när jag köpte den men så fick jag inte ha den, säger han.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".