Skandiaskandaler drabbar försäkringsbranschen

Försäkringsbolaget Skandia tappade marknadsandelar under förra året, trots att försäljningen i branschen ökade totalt sett, visar färska siffror från Försäkringsförbundet. Men försäkringförbundets vd Annika Lundius menar att skandalerna kring Skandia ändå drabbat hela branschen.

– Jag tror att det har lett till att man delvis har tappat förtroendet, säger Annika Lundius.

Skandalerna kring Skandia får nu effekter på bolagets försäljning i Sverige.

Även om Skandias egna siffror visar en marginell minskning där försäljningen gått ned från 12,4 miljarder kronor under 2002, till 12,1 miljarder kronor under 2003, så visar branschsiffrorna från Försäkringsförbundet att Skandia tappar marknadsandelar i Sverige.

Där hade man 29,3 procent 2002 och 24,4 procent under 2003.

Öppnare redovisning
Men svenska folket har ändå inte tappat förtroendet helt för livförsäkringar. Försäkringsförbundets siffror visar att nyförsäljningen ökade med 5 procent under förra året.

Trots detta är det ändå viktigt för vd Annika Lundius att återskapa förtroendet för branschen, genom att få sina medlemsföretag att mer öppet redovisa sina affärer:

– För en vecka sen antog vi ett par rekommendationer för att öka genomlysningen. Bolagen åtar sig bland annat att följa börskontraktets redovisning av bonusar och förmåner till personer i bolagens ledning. Vi har också antagit en rekommendation vad gäller vilka utbildningskrav man kan ställa på rådgivare vid försäljning av traditionell livförsäkring och fondförsäkring.

Caroline Kiepels
caroline.kiepels@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".