Skandia tappar marknadsandel

Efter bonusskandalerna i försäkringsbolaget Skandia tycks kunderna mindre villiga att spara i Skandia. Nya siffror från Försäkringsförbundet visar att bolagets försäljning av fondförsäkringar i Sverige sjönk under slutet av av förra året, jämfört med året innan.

Under 2003 blev det en tydlig skillnad hur Skandia lyckades sälja nya försäkringar i Sverige och i utlandet.  Lägenhetsfiffel och skyhöga bonusar för Skandias direktörer påverkade sannolikt bolagets försäljning. Helårssiffran visar till exempel att nyteckningen av fondförsäkringar blev lägre än 2002 och att decembersiffran sjönk med hela 17 procent  -  alltså samma månad som Skandias utredare - advokaten Otto Rydbeck - lade fram sin rapport som blev grunden för brottsmisstankar med skadeståndskrav och förundersökning av en åklagare.  Och enligt Försäkringsförbundet har Skandia tappat mark till sina svenska konkurrenter
Men den negativa bilden av Skandia i Sverige ser  inte ut att ha påverkat bolagets verksamhet i  utlandet.  I Storebritannien som är en stor och viktig marknad för bolaget, där steg i stället Skandias försäljning av fondförsäkringar kraftigt under förra året -  med över 60 procent och utan någon påtaglig avmattning när bonus- och lägenhetsaffärerna toppade den svenska nyhetsrapporteringen.
Som en tröstens signal för kunderna i Skandia Liv kommer kanske beskedet att bolaget inte kommer att sänka värdet på pensonsspararnas försäkringar.  Ett likartat besked kommer nu också från flera andra livbolag och att det blir så beror inte på frånvaron av skandaler utan på börsuppgången under 2003.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".