Uppåt för Air Baltic mitt i flygkrisen

Lettiska Air Baltic var det enda statsägda flygbolaget i Europa som gick med vinst förra året. Detta samtidigt som som många flygbolag kämpar mot sjunkande passagerarsiffror och usel ekonomi.

Flygbolaget trafikerar med utgångspunkt från Riga ett åttiotal destinationer i främst Norden och övriga Europa med tyngdpunkt på det forna östblocket.

Trots krisen i flygresandet gjorde Air Baltic en vinst på omkring 200 miljoner kronor förra året och vårens askmoln från den isländska vulkanen har bolaget klarat utan stora bekymmer. Det försäkrar kommunikationsdirektören Janis Vanags.

– För flera miljoner år sedan var det kanske vulkanutbrott som gjorde att dinosaurierna dog ut. Nu verkar det som om askmolnen kan ta livet av våra europeiska dinosaurier i flygbranschen, säger Janis Vanags.

Det är de låga personalkostnaderna som, enligt honom, gör att Air Baltic går med vinst. Bolaget utnyttjar personalen effektivare, piloterna flyger mer än de flesta konkurrenters piloter och bolagsledningen har bantats till bara fyra personer.

Och Air Baltic, som tidigare hade SAS som stor delägare, tar extra betalt för till exempel bagage och incheckning på flygplatsen.

En annan lukrativ verksamhet är att bolaget säljer försäkringar mot förseningar. Är planet mer än en timme försenat får passagerarna dubbla biljettpriset tillbaka. Hemligheten med det erbjudandet är att Air Baltic är ett mycket punkligt bolag och planen är sällan försenade.

Allt fler svenskar väljer att ta omvägen via Riga när de ska ut i Europa.

– Vi är inte så kända i Sverige, men vi skall öppna fler destinationer där, säger Janis Vanags.