Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Hästarna räddade ur olycksfärjan

En av de sju tävlingshästar som fanns ombord på den havererade färjan Stena Nautica i Varbergs hamn förs över till ett fordon sedan den räddats från fartyget på tisdagskvällen. Foto: Bobbo Lauhage/PRB
På tisdagkvällen kunde de sju hästar som varit instängda i färjan Stena Nautica efter kollisionen i måndags morse, räddas ur fartyget. Hästarna tillhör familjen Lundbäck och OS-ryttarinnan Helena Lundbäck var mycket glad när de kunde föras i säkerhet.

– De är en otrolig lättnad. Det är fantastiskt skönt att få av hästarna och att de är i stallet nu. Nu vet jag att det kommer gå bra det här, säger Helena Lundbäck.

Hur mår hästarna?

– Efter förhållandena så är jag ganska övertygad om att de mår bra. De är självklart väldigt medtagna och trötta, men ingen av dem har visat något sjukdomssymptom. 

Värda tiotals miljoner
Hästarna tittade lite förstrött på medieuppbådet innan de lugna gick in till de väntande hästtransporterna.
 
Hopphästarna, som enligt familjen Lundbäck, är värda tiotals miljoner kronor bar täcken och hade sina ben lindade.

För att få ut hästarna öppnades bogporten i Stena Nauticas för och med hjälp av en lyftkran hissades en container ombord på rampen till lasbilsdäcket bakom bogporten.

Men innan de kunde ledas metrarna från de blockerade hästtransporterna ombord till containern, en efter en, så fick de lugnande mediciner.

– Vi gav dem lite lugnande för säkerhets skull, så att ingen häst skulle råka i panik. De hade rörande förtroende för oss och traskade rakt in i containern som hängde ovanför rampen.

Räddningen en säkerhetsrisk
Stena Line hade inför räddningsaktionen fått klartecken från försäkringsbolaget eftersom det bedömdes som en säkerhetsrisk att få ut hästarna.

Dessutom fick ett kraftfullt reservkraftaggregat hämtas från Göteborg eftersom elsystemet ombord slagits ut vid kollisionen.

Ökad risk för att fartyget kantrar
Stena Nautica har nu 4 000 kubikmeter vatten, framför allt i maskinrummet. Sex pumpar används vid länspumpningen som startar på allvar nu under morgonen när svetsningsarbetet med de täckplåtar för de två hålen där vatten strömmat, täckts för.

Men nu ökar också risken för att fartyget kan kantra, innan det tidigast sent i eftermiddag kan flyttas 250 meter till den vanliga färjeterminalen i Varberg för att lasta av bilarna.

– Vattenmängden kan skifta runt så att tyngdpunkten kan flytta sig. Det gör att vi fortfarande måste hålla koll på det här, det kan fortfarande hända saker och vi kan inte utesluta någonting, säger Robert Åkerlund, teknisk direktör på Stena Line.

Jan Andersson, Göteborg
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".