Foto: Jack Mikrut/PRB

Stort antal brister orsakade olycka på Linate-flygplatsen

Människors misstag och brister i flygplatsens teknik och rutiner låg bakom den svåra olyckan på Linate-flygplatsen i Milano i oktober 2001. Det skriver den italienska haverikommissionen i sin slutrapport som släpptes på onsdagen.

Från svensk sida deltog utredningschef Henrik Elinder vid Statens haverikommission i utredningen.

– Vad man ska bedöma som den viktigaste orsaken är alltid svårt att säga. Man kan tala om en grundorsak, en brist på ledningsfunktion på Linate-flygplatsen. Man kan också prata om orsaken till föraren i Cessnamaskinen gjorde ett misstag i en situation när det var dåligt väder. Rapporten pekar alltså inte på en orsak utan på en lång rad bidragande faktorer, säger Henrik Elinder.

I haverirapporten kan man följa förloppet den dimmiga morgonen den 8 oktober för snart två och ett halvt år sedan.

En tyskregistrerad Cessna, uppställd på privatflygbanan på Linateflygplatsen, får då flygledartornets klartecken att taxa ut på bana R 5. Cessnapiloten bekräftar detta, men ändå tar bana R 6 ut mot den stora startbanan.

– Normalt sett ska man få lite information om var man är och vart man är på väg under resans gång. Men vad hade man? Infarten vid R6 leder raka vägen till en aktiv startbana med full trafik. Inte en skylt på hela vägen, säger Henrik Elinder.

Flygklubbmässig skyltning
Markradarn vid Linate-flygplatsen var ur funktion, banans varningsljus fungerade inte som de skulle och flygledarna kände inte heller till den, som Henrik Elinder kallar det, flygklubbmässiga skyltningen vid privatflygbanan.

Radiokommunikationens dialog innehåller små detaljer som borde ha varnat såväl flygledartornet som piloten om att planet var på fel väg ut, men parterna tycks ha talat förbi varandra.

Samtalet fördes på omväxlande italienska och engelska. Samtidigt lotsades SAS-planet mot Köpenhamn ut på banan men över en annan radiofrekvens, så det planets pilot hörde inte kommunikationen med den tyska Cessnan.

Strax därefter kolliderade det startande SAS-planet med Cessnan, 118 personer omkom, varav 21 svenskar.

Anmärkningar på 82 punkter
Totalt innehåller haverirapporten anmärkningar på 82 punkter mot förhållandena vid Linate och mot Cessnans pilot. Ingen kritik riktas mot SAS-planets besättning.

Rapporten landar i 18 rekommendationer för hur säkerheten vid flygplatserna kan bli bättre.

– Det är allt ifrån att övergå till att prata uteslutande engelska i radiokommunikationen mellan flygplan och marken. Idag är det blandade språk som råder. Att kanske införa något slags internationellt överstatligt kontrollorgan som åker runt till länderna och kontrollerar att flygplatser lever upp till de regler och bestämmelser som finns, säger Henrik Elinder vid Statens haverikommission.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".