SJ:s värsta vinter är över först nu

Vinterns snö och kyla gav tågföretagen med statliga SJ i täten en mardrömsresa med en nota på en kvarts miljard. Först nu i dagarna är de sista reparationerna slutförda och trafiken åter normal.

Vissa sträckor var oframkomliga, och lok och vagnar fick tas ur drift eftersom hjul och bromsar förstördes av kylan. Det innebar förseningar och inställda turer långt efter att snön smält.

Det är bara ett par veckor sedan som tidtabellerna var tillbaka till det normala, och först nu i dagarna är de allra sista reparationerna avklarade när trasiga toaletter åtgärdats.

Det som återstår nu är att reparera förtroendet.

– Det är klart att det här påverkar oss i någon mån, men samtidigt tror vi att det finns en viss förståelse för att det var en väldigt extrem situation, säger Dag Rosander, presschef på SJ.

– Flygplatser fick stänga, bilar åkte av vägarna överallt och det frös fast båtar i Östersjön, så trots allt så är ju tåget ett bekvämt och säkert sätt att åka, vi har ju inte haft några personskador som är tågrelaterade i vinter, fortsätter han.

SJ talar om den värsta situationen i bolagets historia. När kvartalsresultatet presenterades för någon vecka sedan konstaterades en extrakostnad på 272 miljoner, mer än en kvarts miljard.

Och även om SJ hävdar att man inte rådde över alla problem, till exempel dålig snöröjning av spåren och fastfrusna växlar, så har man nu satt in en rad förebyggande åtgärder. Det handlar till exempel om bättre trafikledning, mer driftsäkra tåg, och en översyn av informationen för att resenärerna ska kunna lita på bolaget.

– Om det kommer en sådan här vinter till så ska vi klara den mycket, mycket bättre än vi gjorde det här året, säger Dag Rosander.