Stena Nautica Foto: Bobby Lauhage/PRB

Sjöfartsverket granskar färjerederier

Sjöfartsverket undersöker nu hur svenska färjerederier efterlever de internationella sjösäkerhetsreglerna. Bakgrunden är en Ekointervju i måndags där den danske lastbilschauffören Jesper Mikkelsen berättar att han låg och sov på Stena Nauticas bildäck, trots att det är förbjudet, när kollisionen inträffade.

–Vi låg och sov i bilen och så runt klockan halv fem så gungade det till och då tänkte jag att det stämmer inte. Det kunde inte vara kajen för klockan var bara halv fem. Så tittade vi upp och då såg jag att på vänstra sidan om min bil var hela sidan av båten intryckt mot min bil, sa Jesper Mikkelsen i Ekot i måndags.

Chaufförerna sov i förarhytten
Vi låg och sov i bilen, sa Jesper Mikkelsen. Sekunden efter var det ett stort hål på bildäck alldeles intill hans lastbil. Det var där Joannas för träffat Stena Nautica.

Tillsammans med de flesta andra chaufförerna till de 53 lastbilarna ombord låg han och sov i förarhytten på bildäck, trots att det strider mot de internationella sjösäkerhetsreglerna.

Johan Fransson är sjösäkerhetsdirektör på Sjöfartsverket.

–Det som har hänt nu när vi har hört den här lastbilschauffören säga detta är att vi får titta på hur reglerna efterlevs och sedan se om vi måste skärpa föreskrifterna, säger han.

Vem är det som bär ansvaret för att chaufförerna finns kvar på bildäck?

–De som kör båten ska se till att chaufförerna försvinner därifrån. De är de enda som kan göra det.

Är det kaptenen?

–Naturligtvis har befälhavaren det yttersta ansvaret för detta, säger Johan Fransson.

Chaufförer struntar i reglerna
Flera chaufförer vittnar om att det är bekvämt att ligga i den säng som finns i lastbilarnas förarhytter och att därmed slippa sova någon annanstans, som i färjornas hytter för just lastbilschaufförer.

Chaufförerna struntar alltså medvetet i de uppsatta skyltarna som säger att ingen passagerare får vara på bildäck under färjans gång.

Nu lovar Joakim Kenndal, informationschef för Stena Line, bättring.

–Vi kommer att skärpa rutinerna och göra betydligt hårdare kontroller så att ingen vistas på bildäck under överfarten, säger han.

Menar du att det här är något som ni inte har känt till?

–Jag har förstått att man inte har känt till det, utan att man blev överraskad när det var några som sa att de hade sovit i sina lastbilar, säger Stena Lines informationschef Joakim Kenndal.

Jan Andersson, Göteborg
jan.andersson@sr.se
Peo Wenander, SR Göteborg
peo.wenander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".