DC 3:an ska bärgas med lyftslingor

Försvarsmakten har nu bestämt sig för vilken lyftteknik som skall användas för att bärga den svenska DC 3:an utanför Gotska Sandön. Det kommer att ske med en konventionell metod som innebär att själva flygplanskroppen lyfts med lyftslingor som kompletteras med nät eller en slags vagga.

Den frysteknik som tidigare diskuterats för att lyfta planet är för osäker, tar lång tid och kostar mycket pengar, säger bärgningsledaren Klas Lundin till Sveriges Radio Gotland.

Frystekniken är är dock intressant och kommer att användas efter att flygplanskroppen lyfts upp.

Då kommer man att använda så kallad frysmuddring och frysa botten till 20 centimeters djup så att man får upp alla föremål som kan finnas i leran under och omkring flygplanskroppen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".