Förskolan har blivit för lik skolan

De ekonomiska resurserna fördelas inte alltid till de förskolor, som har störst behov och förskolan har blivit mer och mer lik skolan. De slutsatserna drar Skoverket i den första nationella utvärderingen av förskolan sedan en läroplan infördes 1998.

Utvärderingen bygger på enkäter till samtliga kommuner och på detaljstudier i 10 kommuner. Undervisningsrådet Lena Olsson har varit projektledare för utvärderingen.

– Den har fått en hel del goda effekter, man arbetar mer medvetet med planering och utvärdering. Man har en större förståelse för förskolans uppdrag.

En tydlig tendens är att barngrupperna har blivit större under 90-talet.  I rapporten har man sett att de ekonomiska resurserna i vissa fall fördelas på ett schablonmässigt sätt och att det strider mot läroplanen. Det betyder att det inte alltid är de förskolor där barnen har störst behov av extra stöd som får de resurser som krävs. 

Läroplanen säger att resurserna inte behöver fördelas lika. En annan tendens är att skola och förskola planeras på samma sätt i kommunerna och att förskolan mer och mer antar skolans mål.

– Då har vi sett exempel på att skolans sätt att bedöma måluppfyllelse och resultat har överförts på förskolan, det finns sådana exempel i vår utvärdering utifrån vad barn ska klara av vid en viss ålder. Det menar vi strider mot läroplanen och reformens intentioner som säger att det inte är barnen som ska utvärderas i förskolan utan det är verksamhetens inriktning.

Men blir det då så att man tittar mer på barns prestation än på deras allmänna utveckling?

– Ja det finns en sådan risk. Vi behöver ökad kunskap om vilken roll de här individuella utvecklingsplanerna och andra typer av kartläggningar betyder.

Men ska inte förskolan samtidigt vara skolförberedande?

– Förskolan ska vara det första steget i det livslånga lärandet och har naturligtvis fått en ökad pedagogisk betydelse i och med införandet av läroplanen. Barn ska utvecklas utifrån sina förutsättningar, man kan inte utgå ifrån att alla barn börjar samtidigt och vistas där lika lång tid.

Vilka slutsatser ska man dra av den här utredningen? Vad är det som kommunerna ska ta fasta på?

– Vi ser gärna att den blir ett underlag för diskussioner. Vi vill stimulera en sådan diskussion när vi nu på nationell nivå gör  den första utvärderingen och tittar på konsekvenserna av reformen och införandet av läroplanen, säger Lena Olsson.

Ingrid Gustavsson
ingrid.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".