Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Lilly-läkemedel särskilt populärt på Huddinge sjukhus

Läkemedelsföretaget Lilly har i tre år betalat julfester för läkarna på Huddinges psykiatriska klinik. Dessutom bekostar man dyra resor till psykiatriska konferenser i Alperna och på Rivieran. Och marknadsföringen ger resultat.

Mot experternas rekommendationer ökar förskrivningen av företagets psykospreparat Zyprexa kraftigt. Särskilt stor är förskrivningen i Huddinge.

–Företaget har uppenbarligen lyckats få ut sitt budskap mycket bättre än vi. Det beror på att man satsar hårt för att föra fram budskapet, säger Lars L Gustavsson, som är ordförande för Läkemedelssakkunniga i Stockholm.

Zyprexa ökar kraftigt
Ekot har tagit del av statistik från Apoteket som visar att försäljningen av det antipsykotiska läkemedlet Zyprexa har ökat kraftigt i Stockholmsområdet de senaste åren trots att läkemedlet inte rekommenderas av de Läkemedelssakkunniga i Stockholm.

Bland de läkemedel som behandlar psykoser intar Zyprexa en särställning med 20 procent av marknaden. Särskilt populärt är läkemedlet på Huddinge sjukhus.

Tror inte att festerna spelar in
Var tredje psykosmedicin som skrivs ut är Zyprexa. Det motsvar mer än halva läkemedelsnotan för den typen av mediciner på Huddinge. Klinikchefen Göran Tidbäck tror dock inte att läkarnas relationer till läkemedelsföretaget Lilly spelat in.

–Jag kan inte se det sambandet. Diskussioner kring lämpliga mediciner tar vi inom kliniken utan läkemedelsföretagens deltagande, säger han.

Så du tror inte att julfesterna på något sätt har påverkat läkarna att skiva ut mer Zyprexa?

–Nej, det tror jag inte, säger Göran Tidbäck.

Ungefär samma sak säger John Almark, införmationschef på Lilly.

–Jag litar på läkarnas integritet att de inte förskriver ett läkemedel därför att man har goda kontakter med oss, säger han.

Säker på påverkan
Hans Bendz är överläkare i Lund. Han har under många år följt läkemedelsföretagens agerande gentemot läkare och han är säker på att det sker en påverkan.

–Det verkar som om man inte riktigt förstår hur känslig vår postion är. Om vi låter oss bjudas på ett läkemedelsföretag så hamnar vi faktiskt i precis samma situation som Systembolagets butikschef som låter sig bjudas av vinleverantören. Det är obegripligt att någon kan tro att vi inte blir påverkade, säger Hans Bendz.

Även om man bortser från bjudresor och julmiddagar har Lilly ägnat sig åt en massiv marknadsföringskampanj. Fyra gånger har man fällts av läkemedelsbranschens granskningsman för vilseledande marknadsföring.

Smutskastning av konkurrenter
Bland annat har det handlat om smutskastning av konkurrenternas preparat. Lilly har tvingats betala sammanlagt 220 000 kronor i böter.

Det råder delade meningar om Zyprexas förträfflighet. Läkemedelskommittén i Stockholm anser inte att det är ett bättre läkemdel än äldre och betydligt billigare läkemedel. Enligt Lars L Gustafsson finns det fler nackdelar.

–De här rekommenderade två läkemedlen som är betydligt äldre och har funnits på längre på marknaden är lika effektiva för merparten av patienterna och säkra. Zyprexa är ju ett läkemedel som man har uppmärksammat i läkemedelsmyndigheterna kan ge risk för utveckling av diabetes, säger Lars L Gustafsson.

Daniel Öhman
daniel.ohman@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".