Internethandeln ökar inte som förväntat

E-handeln växer men utgör ännu bara några procent av den totala detaljhandeln. Många konsumenter är skeptiska och det spelar stor roll vilken produkt man ska handla. Det visar en ny studie från Luleå tekniska universitet.

Ekot träffade två kunder utanför en elektronikbutik i Stockholm. Båda är försiktiga med sin internethandel.

– Jag tycker att det känns bättre att se vad man får, att det är rätt och så, så jag tycker nog att det är bättre att köpa i butik, säger Jeanette Berg.

– Det beror på vad det är för produkt. Mobiler ska man inte köpa över internet. Om det blir något fel så kan du inte lämna tillbaka den. Det beror helt på vad det är och hur mycket det kostar, säger Andreas Bergqvist.

De allra flesta svenskar har bredband hemma, många är vana vid att vara på nätet, och i vårt avlånga land kan det vara långt till en bra butik.

Internethandel borde därför vara ett givet alternativ för många fler, enligt forskare från Luleå tekniska universitet som undersökt varför internethandelsrevolutionen aldrig kommer.

Näthandeln har tagit över fyra procent av handeln från butikerna. Många konsumenter handlar i butik som de alltid gjort, och en del gör sin research på nätet men handlar till slut i butik i alla fall. Bara en liten del både researchar och köper på nätet.

Men företagen skulle ganska enkelt kunna få fler internetkunder, tror Victor Dahlborg, marknadschef på jämförelsesajten Pricerunner.

– Det är ganska enkla saker som man kan tycka att e-handeln borde kunna lösa på ett enkelt sätt. Tydlig information om ångerrätten till exempel, att ha tydlig produktinformation, fler bilder och kanske komplettera med video också, som gör att du nästan kan känna på produkten. Det finns en rad exempel, men det här är ganska tydliga, enkla saker som egentligen inte kräver gigantiska investeringar, säger han.

Många företag har inte förstått vad de kan förlora på att inte ge bra service, säger Victor Dahlborg.

– Många gånger tror jag att det kan var ren okunskap hos e-handlaren. Man vet inte vilka skyldigheter man har som e-handlare. I andra fall tror jag att man tänker korsiktigt.

Skulle man kunna säga att snålheten bedrar visheten i det här fallet?

– Ja, det är ett ganska bra citat i det här sammanhanget, säger Victor Dahlborg.