Mer än hälften av de utländska flygplan som kontrollerats i svenska stickprovskontroller de senaste fyra åren hade allvarliga brister. Arkivfoto: Jonas Ekströmer/PRB

"Flygtillstånd dras inte in av hänsyn till SAS"

Flera utländska flygbolag som flyger till Sverige borde svartlistas på grund av allvarliga brister i säkerheten, det menar den inspektör som ansvarar för kontrollerna. Men Luftfartsverket, som ytterst beslutar om flygtillstånden, gör en helt annan bedömning. I två av fallen handlar det om ryska flygbolag och enligt källor till Ekot är det rädsla för att indragna flygtillstånd i de fallen skulle medföra problem för SAS, som gjort att Luftfartsverket inte stoppat de ryska flygbolagen

I april 2002 stoppade Luftfartsverket det ryska flygbolaget Pulkovo från att flyga till Sverige med flera av bolagets plan. Orsaken var att nya bullerregler införts av EU, och dem levde de ryska planen inte upp till.

SAS-turer drogs in
Kort därefter drog ryska myndigheter in flera av SAS turer till S:t Petersburg. Både på SAS och Luftfartsverket tolkades de indragna turerna som en direkt hämndaktion från ryska flygmyndigheter.

Enligt källor till Ekot är det just en rädsla för liknande aktioner som gör att två ryska flygbolag som det senaste året uppvisat allvarliga brister vid inspektioner, och som ansvarige inspektören borde för flyga till Sverige, ändå upprepade gånger får förnyade tillstånd.

Flygbolaget Pulkovo har exempelvis under senaste året vid flera tillfällen inte tillåtits lyfta med sina plan på grund av brister i säkerheten. Under två inspektioner i juli och oktober uppdagades totalt22 allvarliga fel.

Luftfartsverket förnekar samband
På Luftfartsverket förnekar man att risken för hämndaktioner från ryska flygmyndigheter som kunde drabba SAS spelat in vid bedömningen av de ryska bolagens tillstånd.

–Jag tror inte att man kan säga att vi är snällare mot vissa för att det skulle få stora konsekvenser. Vi fick ju ta stryk här när vi inte kunde tillåta Pulkovos program för flygning på Sverige. Det fick konsekvenser för SAS som var mycket obehagliga, men det är sådant som vi är beredda att ta. Man får vara medveten om att saker och ting kan hända om man fattar vissa beslut, säger Anders Gradin, chef vid tillståndsenheten vid Luftfartsverket.

Bo Göran Bodin
bo.goran.bodin@sr.se

Magnus Thorén
magnus.thoren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".