70 kommuner JO-anmälda för att blanda drift- och tillsynsansvar

Upp emot 70 svenska kommuner kan bryta mot kommunallagen genom att låta de egna miljö- och hälsoskyddsinspektörerna arbeta under samma förvaltningschefer som ansvarar för till exempel de reningsverk som inspektörerna ska kontrollera. Det misstänker Miljö- och hälsoskyddstjänstemannaförbundet som nu anmält kommunerna till justitieombudsmannen.

En miljöinspektör, som upptäcker att det kommunala reningsverket gjort otillåtna utsläpp förväntas göra en polisanmälan.

Det kan bli problematiskt om den ansvarige chefen för reningsverket inom kommunen också sitter som chef för nämnde miljöinspektör och är den som miljöinspektören bland annat ska förhandla om sin lön med.

Så här ser det ut i alltför många svenska kommuner, menar Miljö- och hälsoskyddstjänstemannaförbundet, MHTF, som gjort en kartläggning av problemet.

Mindre kontroll
Risken för jäv och att inspektörerna drar sig för att kontrollera kommunens verksamheter lika strängt som företag inom den privata sektorn, är uppenbar, säger Magnus Hane, ordförande i MHTF.

MHTF har nu bett justitieombudsmannen utreda misstankarna om att cirka 70 svenska kommuner bryter mot kommunallagen. Där står nämligen att drift- och tillsynsansvar inte får sammanblandas.

– Om jag som miljöinspektör tillhör tekniska förvaltningen och min chef, som ska ansvara för hur jag sköter min myndighetsutövning, även ska ha ansvar för kommunens avlopp- och reningsverk eller skolkökets lokaler, ska jag om det går riktigt illa polisanmäla min chef. Det blir ju en alldeles ohållbar situation, säger Magnus Hane.   

Överdrivet problem
Eslöv, Hudiksvall och Karlshamn är kommuner som miljö- och hälsoskyddstjänstemannaförbundet nu vill att JO granskar.

Men på Svenska Kommunförbundet menar man att uppgifterna om att problemen skulle finnas i 70 kommuner är överdrivna. På sin höjd kan det handla om någon enstaka kommun där rutinerna inte fungerar.

Problemet med att blanda ihop tillsyns- och driftsfrågor inom samma nämnder och förvaltningar dök från början upp under 90-talet, efter att kravet på en separat miljö- och hälsoskyddsnämnd togs bort.

Besparingar är orsaken Det är ett resultat av kommunernas kraftiga besparingar under 90-talet, säger Arne Edholm som arbetar med plan- och miljöskyddsfrågor på Svenska Kommunförbundet.

– Under 90-talet hade man ju neddragningar i kommunerna på 25 procent, på den sociala sidan, skolan, barnomsorgen. Det var då det här föddes att man skulle slå ihop olika förvaltningar.  

Så det är en produkt av besparingarna på 90-talet?

– Det kan man säga. Rationalisering, som det heter, säger Arne Edholm.

Magnus Thorén
magnus.thoren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".