Sony Ericsson jagar marknadsandelar

På den årliga telekommässan i Cannes märks att telekombranschen hoppas på en ljusning. Nokia räknar med att sälja betydligt fler mobiltelefoner i år än förra året och i bakgrunden försöker Sony Ericsson ta tillbaka förlorade marknadsandelar.

Enligt Sony Ericssons vice vd Jan Wäreby närmar man sig konkurrenten Nokia.

– Sverige var ett trevligt exempel, men vi har andra marknader nere i Östeuropa och i Hong Kong har vi haft en stabil andraplats och knaprar på ettan, säger Jan Wäreby.
 
Våren har kommit till södra Europa och för telekombranschen är den välkommen efter en istid på flera år.

Superlativen haglar
Ord som fler, mer och bättre är används flitigt av telebranschens chefer här i Cannes.

Precis som Nokias vd Jorma Olilla tror Jan Wäreby att telefonförsäljningen kommer att fortsätta att öka i år. Med en överaskande stark julförsäljning, tror han också att Sony Ericsson kommer att ta marknadsandelar, men det skall gå i maklig takt.

– Vi har ungefär sex procent i volymmarknadsandel, men vi har det högsta genomsnittspriset per telefon av de större leverantörerna. Det gör att värdet av vår affärsverksamhet ligger lite bättre till än volymen. Vi är inte nöjda, men vi ska växa från där vi är, säger Jan Wäreby. Vi ska växa men på ett lönsamt sätt.
  
Trots ljusare tider och bättre försäljning än väntat vågar inte Jan Wäreby måla Sony Ericssons framtid i mer ljusa färger än så.

Inte anställa än
Däremot tror han att tiden med nedskärningar är över, även om han inte vill prata om att börja nyanställa i Sverige än.

– Sverige är en central punkt för vår produktutveckling. Under det senaste året har vi fokuserat den europeiska utvecklingen till Sverige, säger Jan Wäreby, vice vd på Sony Ericsson.

Thorbjörn Carlsson
thorbjorn.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".