Efter haveriet i Lyabäcken 2003. Arkivfoto: Ingvar Andersson/PRB

Beslut om tunnelbygge en seger

Banverket och tunnel-
entreprenörerna Skanska/Vinci har beslutat att överge de kritiserade planerna på att förbehandla berget vid Hallandsåsen genom cirka 800 borrhål från markytan. Det fortsatta bygget av tunneln genom Hallandsåsen ska göras under marknivå. Beslutet är en seger för invånarna i Båstad.

– Jag tycker att det känns som en framgång både för Lyaborna och för Båstad kommun, som har hyst stora farhågor för grundvattenföroreningar och risker med våra kommunala vattentäkter. Allmänt har det inte känts riktigt att man i ett naturreservat gräver ner tolv mil järnrör, säger Bo Wendt, Båstad kommuns miljöchef.

De nya planerna på att förbehandla den vittrade och vattenförande Möllebackszonen är en kombination av frysning och cementförstärkning.

Tre steg
Arbetet delas upp i tre steg där tunnelbyggarna via mindre pilottunnlar ska frysa 120 meter av det spruckna berget innan man sen cementförstärker resterande del av zonen.

När sen den stora specialbyggda tunnelborrmaskinen kommer genom åsen från söder ska Möllebackszonen vara hård och fast nog att bygga färdigt tunneln i.

En liten frysanläggning för flytande kväve kan vid tidsbrist bli aktuellt att etablera uppe på markytan, men då endast via fyra eller fem djupborrade hål.

Godkänner planen
Spontant tycker miljöchef Bo Wendt att den nya metoden verkar acceptabel och kräver inte heller särskilda tillstånd.

– Nej, det krävs inga tillstånd, möjligen behövs det för skorstenen där man ska leda ut kvävgas och kanske någon tank där uppe. Men det är ju bagatellartade saker.

Roger Bengtsson, SR Kristianstad
roger.bengtsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".