Besättningar har bristande sjökunskaper, anser haveriutredare

Båda besättningarna bär ansvaret för kollisionen mellan färjan Stena Nautica och lastfartyget Joanna utanför Varberg för en dryg vecka sedan. Det sa Sjöfartsverkets haveriutredningschef Sten Andersson vid den sjöförklaring som hölls på tisdagen i Göteborgs tingsrätt.

Haveriutredaren Sten Andersson säger till Ekot att anställda ombord har för dålig kunskap om väjningsreglerna i dimma.

– Jag är nog av den uppfattningen att sjöpliktsreglarna bör friskas upp. Under den här tiden sedan den här olyckan så är det många så kallade experter som har uttalat sig och det ser ut som att man inte är riktigt klar över hur man ska hantera väljningsreglerna, säger Sten Andersson.

Vad borde hända enligt dig?

– Ja, i första hand ska man ska inte släppa fram fartyg så nära i dålig sikt.

Kan du utveckla resonemanget lite?

– Om man har gjort saker och ting som inte är enligt regelns anda, så får man ju fräscha upp det så att man helst gör rätt nästa gång.

Tänker du på besättningen eller allmänt för sjöfolk i Sverige?

– Ja jag tror nog på att det finns alldeles för mycket okunskap när det gäller just regeln som gäller hur fartyg som inte är i sikte av varann ska hantera en situation, säger Sten Andersson.

Jan Andersson, Göteborg
jan.andersson@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".