Foto: Elisabeth Edén/PRB

SAS id-kollar med ögoniris

Flygbolaget SAS har på försök gett ett 80-tal passagerare som flyger ofta från Umeå ett personligt id-kort där fingeravtryck och ögats iris finns lagrade, så kallad biometri-teknik. Syftet med försöket är att förhindra att det blir långa köer om säkerhetsbestämmelserna skulle skärpas.

Jan Malmenholt vid SAS visar hur man går till väga.

– Jag går fram till gaten, lägger mitt kort mot en avkännare, jag tittar in i kameran, sedan kommer röst som säger ”Identification is compleated”, och i och med det är jag klar för att åka, säger han.

Iris och fingeravtryck lagras
Bilden av ögats iris, som finns lagrad på kortet, visar att du verkligen är du, och systemet läser av att du är bokad just på denna flight och släpper in dig. Fort är det gjort och ingen personal inblandad. På kortet finns också fingeravtrycken.

Ett 80-tal passagerare har ingått i försöket som startade i november och ska utvärderas i april.

SAS vill ligga steget före om säkerhetsbestämmelserna skulle skärpas. Det ska inte leda till köer med dyra förseningar som följd.

Kortet går fort att tillverka
Själva kortet är gjort på några minuter med fotografering av ögats iris och fingeravtryck.

– Kortet aktiveras och är helt unikt. Det är inte brukbart för någon annan person för det måste ju matcha just ditt fingeravtryck eller din ögoniris. Vi vet att rätt person är ombord, säger Jan Malmenholt.

Men informationen som du har på datorn vad händer med den?

– I och med att den förs över till kortet så nollställs datorn. Ingenting sparas, du ligger enbart på ditt kort och det är din nyckel till hela systemet. Tappar du kortet får vi göra ett nytt, säger han.

Högre krav på id-kontroll
– Vi kan ju förvänta oss att det kommer högre krav på id-kontroll i våra gater och på våra flygplatser i framtiden. Det är mycket i omvärlden som tyder på att detta kommer att komma ganska snart både med tanke på det som sker i USA och inom EU, säger Charlott Rosengren-Edgren, som jobbar med produktutveckling inom SAS..

– I USA har de ett ganska nystartat projekt som heter ”US visit”, där passagerare får lämna ifrån sig både fingeravtryck och fotografi när man kommer in i landet. Samtidigt har man EU:s inställning som är något annorlunda och som kanske tillvaratar integritetstanken något mer. Därför tror jag att vi är rätt ute när vi ser om vi kan använda biometri för att bibehålla våra självbetjäningsflöden, säger hon.

Agneta Johansson, Umeå
agneta.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".