Haverikommission vill förbjuda busstrafik på hala vägar

Efter den svåra bussolyckan i Västmanland för ett år sedan som krävde sex liv, förslår nu Statens Haverikommission att busstrafik på riktigt hala vägar förbjuds, om man inte kan få fram bättre däck. Utredningen som blev klar på fredagen visar att bussen var chanslös på det hala väglaget, enligt Haverikommissionen.

– Ja vi har ju kommit fram till att det är uppenbart riskabelt att köra bussar på den här typen av  här vägarna, om de inte är halkbekämpade eller om inte bussarna har däck med utomordentligt hög friktion, säger Göran Rosvall på Haverikommissionen.

Det var den 24 januari förra året som bussen med 50 passagerare gled av vägen mellan Ludvika och Västerås och välte ner för en slänt. 6 personer dog och 41 skadades.

Oundviklig olycka
Haverikommissionens rapport visar att olyckan närmast var oundviklig. Det var extremt halt och för att klara den lutande kurvan hade man varit tvungen att bromsa ner till under 25 kilometer i timmen, långt i förväg.

Inte ens de dubbdäck som idag finns på marknaden hade hjälpt i det här fallet, enligt Göran Rosvall.

Haverikommissionen rekommenderar därför Vägverket att helt försöka stoppa busstrafik under liknade förhållanden, om man inte kan få fram bättre typer av dubbdäck. Riskerna är helt enkelt för stora.

– De turer som man upptäcker att väglaget är för dåligt för, där får man köra någon annan väg och frakta passagerarna med taxi till exempel den sista biten, säger Göran Roswall.

Nya bestämmelser möjliga
På Vägverket tas förslaget emot med visst intresse. Även om det kan vara praktiskt svårt att genomföra, så vill Einar Tuvesson som är ansvarig för kollektivtrafikfrågor, inte avfärda det.

– Ja, vi måste naturligtvis noga överväga vilka möjligheter vi har att förbättra säkerheten och det skulle ju kunna vara möjligt att antingen införa bestämmelser eller råd och rekommendationer för att öka säkerheten.

Men tycker du att det låter rimligt?

–Ja man måste göra någonting för att förbättra säkerheten när det gäller vägval för bussen, så att man får råd och stöd när bussföraren ska utföra den här typen av trafik, säger Einar Tuvesson.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".