Gymnasiebetyg mindre viktiga föreslår utredning

Gymnasiebetygen kan få mindre betydelse för antagningen till högskolan i framtiden. Istället kan högskoleprovet bli viktigare, och högskolan kan själv få mer att säga till om i valet av sina studenter, föreslås i en utredning.

Ett av förslage är gratis högskoleprov för elever som går tredje året på gymnasiet.

–Det handlar om att ge en positiv impuls till studiebegåvade ungdomar som kanske inte har det rätta stödet hemifrån. Om en begåvad ung person från arbetarhem upptäcker att, herregud, jag klarar av att skriva av 1,7-1,8 på provet, så kan man få en positiv imouls av det, säger Lars Lustig, som gjort utredningen om antagningsrelerna.

Tre vägar till högskolan
Lars Lustigs föreslår tre vägar in på högskolan: minst 30 procent ska komma in på betyg, minst 30 på högskoleprov, och minst 10 procent ska komma in på urval som högskolan själv bestämmer om.

Högskoleprovet ska bredddas med olika inriktningar. Arbetslivserfarenhet ska ge poäng om den är relevant för utbildningen.

Meritämnen ger extra poäng
För att komma in på betyg måste man godkänt i svenska och engelska och ett godkänt projektarbete från gymnasiet, föreslår Lustig. Nytt är att meritämnen ska ge extra betygspoäng, lokala kurser bör inte räknas alls i betyget och möjligheten att läsa upp sitt betyg på Komvux om man redan fått godkänt vill Lars Lustig helt avskaffa.

–Att ha en andra chans som är en direkt blåkopia av den första tycker jag inte fungerar. Det enda som händer är att vi då skjuter upp studiestarten i onödan. Det innebär ett stort slöseri med både individens tid och pengar men också med samhällets resurser.

Bredda rekryteringen
Direktiven Lars Lustig fick för sitt utredningsuppdrag var att ge förslag som breddar rekryteringen till högskolan, som uppmuntrar elevers prestationer i gymnasiet och som ökar direktövergången från gymasiet till högskolan.

–Idag skickar vi ocksaå styrsignaler neråt i systemet, men de är ganska så vansinniga. de signaler vi skickar idag är ”läs blomsterbindning, välj bort svåra kurser, skaffa ett program och läs om på KomVux”. Det är det vi måste komma till rätta med idag och i stället säga att vi premierar dig som satsar på ett fullständigt slutbetyg, vi vill premiera dig som vågar ge dig på ett främmande språk eller en tyngre kurs i matematik och de signalerna tycker jag man ska kunna ge utan att skämmas för det.

Agneta Johansson
agneta.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".