Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt fler unga dör i trafiken

Antalet barn och ungdomar som dödas i trafiken har ökat kraftigt de senaste åren. Det visar siffror från Vägtrafikinspektionen. Störst är ökningen bland de unga bilförarna. 

Lars Bergfalk, chef för Vägtrafikinspektionen, ser de höjda dödstalen som ett misslyckande för bland annat Vägverket.

– Mycket beror på attityder. En hel del av de ökande dödstalen beror på att vi har stigande hastigheter och ett ökande bruk av alkohol i trafiken. Det, i kombination med att alltför många inte använder bilbälte, gör att dödstalen går upp, säger Lars Bergfalk.

100 döda förra året
Förra året dog omkring 100 personer mellan 18 och 24 år i trafiken. Det är en ökning med 42 procent sedan 1997. Även för barn upp till 17 år finns en liten ökning och det betyder att det totala antalet omkomna i trafiken idag är ungefär lika många eller några fler än 1997 när nollvisionen infördes.

Vägtrafikinspektionen ser det som ett bevis på att Vägverket och andra myndigheter går alldeles för långsamt fram.

– Det är inte ett bra resultat när olyckskurvan inte har brutits ner utan vi har till och med fler döda trafiken nu än vad vi hade när riksdagen tog beslut om nollvisionen. Då kan man se det som ett misslyckande. Det går alldeles för långsamt, säger Lars Bergfalk.

Siffrorna oroar
Även på Vägverket oroas man över att den tidigare goda trenden för ungdomar har brutits. Man planerar att satsa på just attitydfrågorna hos förarna framöver men trafiksäkerhetsdirektören Claes Tingvall anser inte att man kan gå fram så mycket snabbare. Trots att det redan finns många förslag på åtgärder som till exempel bättre körkortsutbildning.

– Det finns massor med goda åtgärder men problemet är att de tar rätt mycket tid. Det är också ofta frågor som man måste diskutera brett i samhället för att få acceptans för dem. Men åtgärder har det aldrig varit ont om, säger Claes Tingvall.

Har man tid att vänta?

– Nej, det har väl ingen i grund och botten men det är faktiskt så att många saker, inte minst det som sker nu när det gäller vägar, bilar och övervakning och liknande, har mycket goda effekter. Med det tar ett ganska långt tag innan man får tillräcklig mängd av det för att man ska se effekten i siffror, säger Claes Tingvall på Vägverket.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".