Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Betalningsanmärkning ger problem vid elbolagsbyte

Publicerat måndag 1 mars 2004 kl 18.16

Att byta elbolag kan bli dyrt om man har betalningsanmärkningar, något som runt 220.000 svenskar har.

Elbolagen kan kräva dem på tusentals kronor i depositionsavgift eller förskott. Stefan Säfström i Tierp fick problem när han ville förnya sitt abonnemang hos Vattenfall.

- De hade gjort en kreditupplysning och skickade ett inbetalningskort på 8.000 kronor som jag ska betala som depositionsavgift, ifall jag vill ha dem som elleverantör.
Jag blev förbannad, säger han.


Men du skulle ju få tillbaka pengarna?
- Ja, men det är inga pengar som jag har, att ligga ute med.

Det som ställde till det för Stefan var en obetald studieskuld. Och att bara gå till ett annat bolag för att få el är ingen lätt uppgift - om man har en betalningsanmärkning. Det kan räcka med en skuld på hundra kronor.  I många fall avkrävs kunden förskott och depositioner som kan uppgå så mycket som niotusen kronor. Gert Honnér på Vattenfall förklarar policyn så här:

- Eftersom det är väldigt hårt reglererat när det gäller till exempel att stoppa en leverans för en elkund, det kan ta upp till tre månader, så är det viktigt för oss att vi har bra upplysningar på de kunder vi får.

Socialtjänsten i Uppsala känner också väl till problem med skenande elräkningar och höga förskottskrav. Men frågan är väl om inte Vattenfall och många av de andra elbolagen tar en stor risk - kunderna med anmärkningar är ju många och det finns elbolag som inte kräver stora klumpsummor.

- Den risken finns, men vi har bedömt att det också är viktigt att vi också kan säkra upp våra kunders betalningar på det här sättet, säger Gert Honnér.

Lisen Forsberg/SR Uppland

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".