Säkerhetskontroll på Arlanda. Arkivfoto: Bertil Ericson/PRB

Flygresenärer kan få betala för ökad säkerhetskontroll

Det kan bli de svenska flygpassagerarna som får betala för den utökade säkerhetskontrollen på flygplatserna efter terrorattacken i USA den 11 september 2001. Det är innebörden i ett utkast till lagförslag som näringsdepartementet arbetar med just nu. Men flygbolagen är kritiska till avgiften som tas ut på biljettpriset.

– Vi menar att detta är en mycket principiell fråga. Ska man skydda en nation, en stat så är det statens uppgift att stå för de kostnaderna och det ska inte drabba i sista hand flygpassagerare. Därför menar vi att från rent principiella synpunkter så bör staten stå för de här kostnaderna. Det säger Lennart Svantemark som är chef för SAS luftfartspolitiska avdelning.

Frågan är känslig, men principen i näringsdepartementets preliminära förslag är att flygpassagerarna själva ska betala kostnaderna för den skärpta säkerheten och kontrollen av passagerare och bagage vid de svenska flygplatserna, det så kallade luftfartsskyddet.

Resenärer får betala
Den heta och mycket känsliga frågan har varit vem som ska betala för den ökade kontrollen efter terrorattacken i USA. Är det staten eller flygplatserna?

Nu har näringsdepartementet, enligt vad Ekot erfar, fastnat för en modell där det i praktiken blir de som reser som får betala. Det är tänkt så att det blir en och samma avgift för alla Sveriges flygplatser; statliga, kommunala och privata, oavsett hur många passagerare som flyger därifrån.

Det blir flygbolagen som tar ut avgiften, som i slutänden läggs på biljettpriset. För passagerare som reser från stora flygplatser som Arlanda kan det bli dyrare, säger Lennart Svantemark på SAS.

–På Arlanda skulle man ju få högre kostnader för att kunna jämna ut de kostnader som man har på flygplatserna ute i landet, vilket naturligtvis drabbar flygbolagen, men i sista hand flygpassagerarna.

Det blir dyrare att resa?

–Det blir dyrare att resa, ja det blir det.

Redan idag har statliga flygplatser en avgift för luftfartsskyddet och SAS lägger på mellan 48 och 55 kronor per passagerare. Nu kan det alltså bli dyrare flygbiljetter, oklart hur mycket. En stötesten har varit hur små icke-statliga flygplatser med få passagerare ska kunna betala den ökade säkerhetskontrollen.

Svårt för mindre flygplatser
Om inte avgiften jämnas ut skulle passageraravgiften för små flygplatser, som Storuman, bli orimligt hög, upp till 800 kronor.

Näringsdepartementet lutar nu åt samma avgift för alla landets flygplatser, något som SAS och andra flygbolag bestämt är emot.

– Här gör man det dyrare att flyga på Stockholm.

Vad får det för betydelse?

– Det kan få betydelse att man  väljer andra länders huvudflygplatser för sina operationer, vi kan tala om Helsingfors, vi kan tala om Köpenhamn

Cecilia Roos
cecilia.roos@sr.se

I dag, torsdag, beslutar näringsdepartementet om det blir lagrådsremiss eller inte.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".