Samiska ungdomar på discotek Foto: Peter Hoelstad/PRB

Läroböcker ger felaktig bild av samer

Skolans läroböcker ger en exotisk och felaktig bild av samerna, och döljer helt det förtryck samerna utsatts för. Trots påpekande om detta från statens institut för Läromedel redan 1990 har inget blivit bättre.

– En same idag är en kort, korpulent man som är renskötare. Det är den bild som läroböckerna ger av en same idag, säger Therese Karlsson, lärare i Vindeln som har tittat närmare på bilden av samer i läroböckerna i årskurs 4-9.

Samiska kvinnor osynliga
Enligt läroplanen från 1994 ska elever som gått ut grundskolan ha kunskaper om det samiska kulturarvet. Men bara hälften de 63 läroböcker från de stora läromedelsförlagen som Therese Karlsson gått igenom nämner ens samer. När man gör beskrivs samernas kultur som mystisk, exotisk och statisk, med tonvikt på renskötsel.

– Det är som att beskriva den svenska kulturen som att vi dansar små grodorna kring midsommar.

Samiska kvinnor är i det närmaste osynliga i läroböckerna. I samhällskunskap är det två av böckerna som nämner samernas riksdag, sametinget, men inte vad det har för uppgift. Bara två av 63 böcker nämner det förtryck svenska staten utsatt det samiska folket för, till exempel tvångskristnandet.

1990 kom Statens institut för Läromedel med en rapport ”Samerna i svenska läromedel”. Det var nedslående läsning, men sen dess har det inte blivit bättre. Det finns inte någon statlig kontroll av läromedel. Lisbeth Lundahl professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet är bestört över resultatet.

– Det är naturligtvis väldigt bekymmersamt. Vi vet att läroböckerna är ganska styrande för vad som händer i undervisningen.

Utbildningsmaterial tas fram  
Men en förändring kan skönjas. Jordbruksdepartementet är inne på det tredje och sista året i en informationssatsning om samer och samernas utbildningscentrum i Jokkmokk har i år fått 300 000 för att ta fram ett utbildningsmaterial  om samerna till nästa vår.

Monica Blind Tuoremaa som är lärare och själv same håller i det projektet. Det ska bli nåt lättillgängligt, säger hon, en film som ska locka till vidare läsning om samer, med lärarhandledning.

– Det ska inte vara svårt längre för lärarna att undervisa om samer. Det ska vara självklart inskrivet i SO-ämnet.

Varför har det dröjt så länge innan det blivit så?

– Jag tror att det är för att staten inte brytt sig, helt enkelt.

Agneta Johansson, Umeå
agneta.johansson@sr.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".