Kamp om investeringar i Tatarstan

Í Tatarstan i Ryssland kämpar näringsliv och folkvalda för att locka till sig investeringar.

Den ryska buss- och lastbilstillverkaren Kamaz i Tatarstan har lyckats få ett kontrakt i Irak värt 10 miljoner dollar, men lastbilstillverkarens försök att hitta andra kontrakt eller partners, bland annat i Sverige, har misslyckats.

- Kamaz har haft det svårt, eftersom lastbilsmodellen är gammal och det krävs ny motor som klarar miljökraven. Dessutom är konkurrensen stenhård, säger Rafael Khakimov, presidentrådgivare i Tatarstan.

Det är inte lastbilar utan moderna bussar med luftkonditionering och särskilt värmetåliga däck som Kamaz ska sälja till Irak.

Den ryska buss- och lastbilstillverkare Kamaz i Kazan i Tatarstan förlorade precis som dussintalet andra ryska företag stort på Irakkriget.

Saddam Husseins regim var lastbilsjättens största kund utomlands. Under sanktionerna såldes över 4000 Kamaz lastbilar via FN:s olja för matprogram på ett år.

22 mars öppnar svenska IKEA i Tatarstan och politikerna vill ha fler utländska investerare.

- Vi hoppades på Scania, det finns samtillverkade bussar med chassi från Kamaz och motor från Scania, de syns på gatan, men det blev för dyrt, säger Khakimov.

Främst är det tyska företag som investera, bygger ny tunnelbana och flera stora varuhus.

Det Scaniaägda företaget Scantat bygger bussar med Kamazchassin i staden Jelabuga. Företaget tillverkar mellan 100 och 150 per år. Ett samarbete om lastbilstillverkning med Kamaz föll på att tillverkningen är så omodern, säger en av Scanias chefer i Moskva till Ekonomiekot.

Tatarstan har stor självständighet i Ryska federationen tack vare stora oljetillgångar. Men ekonomin är för oljeberoende.

- Vi har ett program livet efter oljan, vi vill satsa på andra sektorer som vår flygplans och helikopter industri och Kamaz säger Khakimov.

Rådgivare Khamikov tycker Ryssland borde satsa på exempelvis sin egen flygplanstillverkare i Tatarstan istället för att köpa Boeing.

- Ledningen hjälper Boeing och inte oss. Det är ju fantastiskt, men så är verkligheten. Nu är det bara våra tatariska politiker som hjälper till att sälja ryska flygplan i Ryssland, skrattar han.

Maria Persson Löfgren, korrespondent för SR i Ryssland

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".