Elbolagen oroliga för sin image

Mängder av strömavbrott, kraftiga prisökningar, rekordhöga vinster, men dålig service.

Det är vad många kommer att tänka på när dom hör ordet elbolag. Och nu har branschen börjat oroa sig för sin image, flera bolag inrättar därför konsumentombudsmän som ska ta tillvara kundernas intressen. Och bolagen har mycket att bevisa, medger Vattenfalls nordenchef Hans von Uthmann.

Det var inte precis fullsatt när Vattenfalls Nordenchef Hans von Uthmann lade fram löften på restaurang Elverket i Stockholm idag om starkare ställning för kunderna . Efter år av strömavbrott, höga priser och allt lägre kundbetyg söker elbolagen febrilt blidka konsumenterna.

Så nu när Energimyndigheten har lagt fram femton förslag på hur kundernas ställning på elmarknaden ska stärkas är de kritiserade elbolagen inte sena att hänga på.

Enligt Hans von Uthmann finns det en sak som kunderna är särskilt missnöjda med:

- Fakturering långt tillbaks i tiden, där vi alltså inte har klarat av att fakturera på ett godtagbart sätt, säger han.

Men nu ska Vattenfalls kunder inte längre behöva betala för el som använts för mer än ett år sedan, istället för tre år som lagen säger idag. Liknande förslag är på gång hos Fortum. Att en ny lag är under utredning skulle kunna ha med saken att göra.

Vattenfall ska också anställa en Konsumentombudsman som ska vara på kundernas sida. Den personen kan få en del att göra. Vattenfall har per år 4000 klagomål och drygt 1600 reklamationer.

Och konkurrenterna vill inte vara sämre när det gäller kundsatisfiering som det kallas. På Sydkraft, där det satsas på effektivare fakturering och bättre fungerande leverantörsbyten, ska personen ifråga kallas kundombud. På Fortum finns det enligt uppgift en liknande resurs sedan förra året.

Martin Hedberg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".