Gotlandsfärjorna kritiseras av Sjöfartsverket

Rederiet Destination Gotland som kör färjorna mellan Gotland och fastlandet har hundratals gånger brutit mot vilotidsreglerna för besättningen på sina två nya snabbfärjor, konstaterar Sjöfartsverket i en granskning som har gjorts under snabbfärjornas första månader i trafik.

Rapporten ska nu lämnas vidare till åklagare, säger Sture Wahlqvist vid Sjöfartsverket.

– Vi måste få en förklaring på de här avstegen. Det är någonting som vi kontrollerar i en journal. Sedan har rederiet en möjlighet att förklara varför avstegen skett. De fackliga organisationerna har hela tiden hävdat att de anställda på snabbfärjorna är för få för att kunna garantera säkerheten ombord.

Åklagare granskar
Sjöfartverkets rapport ger nu facket delvis rätt. Mellan maj och augusti förra året bröt rederiet mot reglerna om vila för personalen 500 gånger, enligt Sjöfartsverket. Det blir nu upp till åklagare att granska om regelbrotten innebar någon risk för passagerarna ombord på färjorna.

Sten-Christer Forsberg är VD för Destination Gotland.

– Vi har uppenbarligen inte klarat av att sköta de utlagda schemana. Det fanns ett antal överträdelser av mer eller mindre allvarlig natur. Det fanns fel förda journaler också. Det har utretts av oss och vi har presenterat utredningen för Sjöfartsverket och vi har vidtagit åtgärder i höstas.

– Sjöfartsverket har följt upp det under en provperiod och konstaterat att vi under den provperioden har hanterat problemen och att de kritiserade förhållande inte längre råder utan vi har fått nya beslut om säkerhetsbemanning från Sjöfartsverket, säger Forsberg.

Mutaffär aktuell igen
Det är inte första gången det blåser snålt kring Gotlandsbolaget. I höstas åtalades en hög chef vid moderbolaget Rederi AB Gotland för att ha tagit emot mutor från olika företag, bland andra Rolls Royce. Rederichefen erkände, men efter att han tog sitt liv i häktet under rättsprocessens gång las åtalet mot honom ner.

Men en annan anställd vid rederiet fälldes, liksom två anställda vid Rolls Royce svenska dotterbolag. Alla de fällda överklagade och snart kommer fallet upp i hovrätten. Men affären kan dessutom svälla ytterligare, eftersom Rolls Royce nu misstänks för att ha försökt muta även rederier i andra länder för att få sälja varor till fartygsbyggen.

Jenny Carlsson
jenny.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".