Foto: Fredrik Persson/PRB

SAS delas upp i flera bolag

Det skandinaviska flygbolaget SAS styrelse har beslutat att bolaget ska delas upp i tre nationella bolag och ett bolag som tar hand om den interkontinentala trafiken. Förhandlingarna med facken gav inte det resultat som SAS ville ha. Det återstår en besparing på två miljarder som avser främst förnyade kollektivavtal.

Förhandlingarna med facken på onsdagen gav inte det resultat som SAS ville ha, men vd Jörgen Lindegaard förnekar att bolagiseringen har med förhandlingarna att göra.

– De har beslutat att göra två saker, bolagisera Scandinavian Airlines organisation i tre fritt stående bolag och ett fjärde som ska driva den interkontinentala trafiken.

Vad är skälet till att ni gör på det här sättet?

– Skälet är att vi måste få en SAS-koncern som tjänar pengar.

Betyder det här att det gamla Scandinavian Airlines är borta nu?

– Ja, det betyder att det gamla Scandinavian Airlines som man känner det är borta.

Minskade kostnader
Det är ett historiskt beslut som SAS styrelse har fattat och bakgrunden är den mycket besvärliga situationen som SAS och hela flygbranschen befinner sig i.

Nu blir det tre nationella bolag och ett som tar hand om den interkontinentala trafiken.

Fördelen är en enklare stuktur och det ger minskade kostnader för SAS.

Målet vinst nästa år
Turnaround 2005, vinst 2005, är det mål SAS har att leva efter. Vägen dit är kantad av låga löner eller rent av lönesänkningar, personalminskningar och effektiviseringar.

För att programmet ska lyckas krävs besparingar på cirka 14 miljarder svenska kronor.

Beslutade och definierade åtgärder uppgår för närvarande till cirka 12,5 miljarder kronor, varav 60 procent är genomförda.

Återstående delen på cirka 2 miljarder kronor avser främst förnyade kollektivavtal för samtliga personalgrupper.

I vissa fall har man lyckats, i andra inte. Det saknas ännu avtal för delar av markpersonalen och för flygande personal inom Scandinavian Airlines.

Extra möte
Ett extraordinärt styrelsemöte äger rum den 23 mars för att lösa resterande frågor, säger Jörgen Lindegåaard.

Han förnekar att sönderslagningen av gamla SAS har något att göra med de besvärliga löneförhandlingarna.

Hade det blivit en uppdelning om ni kommit överens med facket?

– Absolut, de två sakerna har inget med varandra att göra.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".