Tre X2000 havererade samma dag

Det X2000-tåg som havererade i går söder om Stockholm och tvingade 250 passagerare ombord att vänta i sex timmar var bara ett av tre tåg av samma typ som stannade under gårdagen på grund av tekniska fel. SJ undersöker nu om det finns ett samband.

– Alltså det var oturligt att det skulle inträffa tre stycken fel samma dag. Det är mycket, mycket ovanligt att det gör det. Så ska man ju inte glömma bort att allt som är tekniskt ibland kan krångla, säger Sven-Ingvar Håkansson på SJ:s presstjänst.

Det första X2000-tåget i går var ett som skulle från Stockholm till Sundsvall.

– Det var oljan, transformatoroljan som krånglade, så det fick vi evakuera och skicka resenärerna vidare med annat tåg, säger Håkansson.

Det tåget stannade söder om Gävle.

Kort därefter stannade ett tåg till Göteborg söder om Flemingsberg bara en kvart efter avgång från Stockholms central.

– Där var det helt enkelt så att huvudsäkringen slog ifrån och gjorde att vi inte fick någon ström till tåget.

Och det stängde samtidigt av ventilationen i den 30-gradiga värmen. H här skulle nu en drygt sex timmar lång väntan vidta där mat och dryck tog slut innan passagerna kunde bogseras in till Södertälje syd.

SJ och Trafikverket utreder nu hur kommunikationen var mellan tågpersonalen och Trafikverket, som ger tillstånd för evakuering.

En evakuering är kringgärdad av stränga regler och av en rad anledningar fattades beslutet att man skulle vänta med en sådan, säger Ulf Ragnarsson som är chef för anläggningsdrift på Trafikverket i Stockholm-Mälardalen till Ekot.

Men byta tåg skulle passagerarna få göra inte bara en, utan två gånger. För det X2000-tåg som tog över dem i Södertälje syd havererade nämligen i sin tur, i Herrljunga.

– Det var ett datorrelaterat fel där transformatorn la av och inte kunde transformera om strömmen.

Slutligen kom passagerarna 13 timmar försenade till Göteborg, men inte med ett X2000-tåg.

– Nej, det var det inte. Det var ett pendeltåg som vi körde upp, säger Sven-Ingvar Håkansson.

– Vi har ju nu tagit de här tågen till verkstaden och kommer att reparera dem och se vad det var för fel. Framför allt ska vi se om det finns något samband för felen.