Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Tung dag i Kalmar när jobben försvinner

Publicerat onsdag 17 mars 2004 kl 17.15

Arbetsmarknaden i Kalmar län är mörk denna vår. På onsdagen kom det nya besked om nya jobba som försvinner i både Kalmar och Nybro. I Kalmar lägger tågtillverkaren Bombardier Transportation ner sin fabrik i Kalmar nästa år och 300 anställda berörs av nedläggningen.

Bengt Lindvall informationschef på Bombardier i Kalmar.

– Det är för liten orderstock kvar här. Vi kör på en beläggningsnivå som ligger på ungefär 30 procent av fabrikens kapacitet här i Kalmar.

Men räcker inte den kompetensen som fanns här i Kalmar när det gällde att ta fram snabbtåg och nya tåg?

– Vi har alltså inte lyckats fylla den här anläggningen i tillräckligt hög grad och vi har inga nya order efter utgången år 2005.

Sju fabriker stänger
Bombardiers huvudkontor i Kanada offentliggjorde vid lunchtid på onsdagen, ett sparpaket för hela koncernen. Sammanlagt 6 600 jobb, eller nästan 19 procent av alla anställda i företagets fabriker runt om i världen, försvinner.

Sju fabriker i fem länder i Europa ska stängas, varav en i Kalmar.

Det Montrealbaserade bolaget är världens största tågtillverkare och världens tredje största tillverkare av civila flygplan, men gjorde en förlust på en miljard kanadensiska dollar förra året, motsvarande nära 6 miljarder kronor.

Omstruktureringen väntas kosta 777 miljoner kanadensiska dollar, motsvarande 4,7 miljarder kronor på några års sikt.

Bolaget har 35 fabriker i 15 europeiska länder och har nästan 36 000 anställda, varav nära 80 procent i Europa. Räknar man in flygplansdelen blir det 65 000 anställda.

Slutet på en epok
Därmed kan man säga att drygt 100 års tågtillverkning i Kalmar tar slut nästa år och en industriepok går i graven.

Kennet Gustavsson arbetar på Bombardier i Kalmar.

– Jag går i avtalspension första april så för mig är det grönt. Många har väl hoppats på en överlevnad.

Det hjälpte inte ens att regeringen i form av infrastrukturministern Ulrika Messing och en rad ledande regionala, lokala och fackliga företrädare, i förra veckan skickade ett brev till världskoncernens styrelseledamöter och till den dominerande ägarfamiljen i Kanada.

Så sent som sommaren 2003 var förväntningarna på Bombardier stora i Kalmar. Då meddelade koncernen att Kalmar vunnit kampen mellan 19 fabriker om etableringen av ett svenskt hyttcentrum.

Fler varsel
I Kalmar Län har varslen duggat tätt den senaste tiden. Elektrolux har tidigare meddelat att man flyttar en fabrik från Västervik till Ungern.

På onsdagen var det alltså Bombardiers tur, och dessutom varslade golvtillverkaren Kährs på onsdagen 285 anställda om uppsägning på fabriken i Nybro, som har 1 300 anställda.

Företaget har under det senaste året haft problem med vikande orderingång.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Hasse Karlsson, SR Kalmar

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".