Fler länder drabbas av Bombardiers nedläggning

Bombardier har sammanlagt 35 000 anställda i Europa och bakom neddragningarna ligger förluster i koncernens båda verksamheter - flyg och tågproduktion.

Inom tågsektorn har Bombardier växt genom uppköp av konkurrenter och sedan tyska Adtranz köptes för tre år sedan lider koncernen enligt ledningen av en överkapacitet. Branschen har tidigare kännetecknats av nationella tillverkare som med låg lönsamhet sålde sina produkter till stat och kommuner på den egna hemmamarknaden. Svenskar åkte svenska tåg liksom tyskar åkte tyska. Tågindustrin var en nationell prestigegren.

Den tiden är sedan länge förbi och tågföretagen har försvunnit in i svällande internationella koncerner och av dessa är kanadensiska Bombardier störst. Och med en geografisk utspridd produktion finns fortfarande samordningsvinster att ta fram när marknaden sviktar.

Sju av Bombardiers 35 fabriker i europa kommer att stängas, sammanlagt rör det sig om 6600 arbeten, eller annolunda uttryckt - var femte anställd får gå inom tågproduktionen. Här i Tyskland berörs 1500 personer, bland annat 800 i delstaten Sachsen-Anhalt, där arbetslösheten pendlar mellan 15 och 20 procent. Och liksom i Sverige, försöker politiker här rädda vad som räddas kan genom påtryckningar och löften om regionala stöd och utvecklingspaket.

Kristian Åström, Berlin

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".