1 av 3
Tågen lutar kraftigt i kurvor. Foto: Johan Nilsson/Scanpix
2 av 3
Forskaren Rickard Persson hittar bästa lutningen på snabbtåg - utan att resenärerna blir åksjuka. Foto: Anna Eriksson/SR.
3 av 3
Forskaren Rickard Persson.

Forskning kan hindra åksjuka på tåg

Personer som lider av åksjuka kan få lättare att åka tåg i framtiden. Just nu pågår ett forskningsprojekt som undersöker hur man bäst kör ett snabbt tåg, utan att göra avkall på restid eller riskera illamående hos känsliga resenärer.

Rickard Persson som är doktorand på Kungliga tekniska högskolan, KTH, tror att han hittat en lösning som kommer intressera landets tågoperatörer:

– Det är väldigt besvärande för de som blir åksjuka. Och den lilla gruppen tycker vi att man ska värna om. Och dessutom får man negativ publicitet om det kommer ut att man har ett tåg som skapar åksjuka, så det är ganska fiffigt tycker jag, säger Rickard Persson.

I ett X2000-tåg på väg från Stockholm till Hallsberg sitter ett trettiotal resenärer med anlag för åksjuka. Under resan kör tåget med olika lutningsgrader och var femte minut får resenärerna fylla i ett formulär med frågor om hur de mår.

Det här är ett led i ett forskningsprojekt på KTH som ska utröna hur snabba tåg bäst ska köras genom kurvor. Man måste luta ett snabbtåg i kurvorna för att kunna behålla fart och undvika ryckighet. Det är farten, det vill säga restiden, som också är väldigt viktig för tågoperatörerna.

Men frågan är i vilken grad tåget exakt ska luta för att personer som är känsliga för rörelse ska slippa må illa. Cirka 200 personer har testats under tre dagar, en av dem är Maria Singh-Strand.

– Jag åker ganska mycket kommunalt, och jag blir åksjuk ibland. Då tänkte jag att det vore kul att ställa upp och vidareutveckla tågen.

Är det ett hinder för dig att åka tåg?

– Jag har ganska bra koll, har åksjukearmband och sådär. Men visst, man tänker på det, i och med att det händer då och då, säger Maria Singh-Strand.

Även SJ:s tågvärd Elias Catano ser en del som blir sjuka på hans resor.

– Det händer i stort sett varje resa. Vissa är mer känsliga för det här, andra inte, säger han.

Orsaken till åksjuka är omtvistad, man tror att det beror på att intryck från syn och balans motsäger varandra vid rörelse, vilket kan leda till åksjuka hos känsliga personer - Illamående, yrsel och kräkningar är resultatet.

Forskare Rickard Persson tror att tågoperatörerna kommer ha stor användning av hans forskning om hur man i framtiden via inställningar i en dator kan luta tåget.

– Alternativet som tåget använder sig av i dag mäter själv hur mycket det behöver luta, punkt för punkt. Idén just nu är att luta bara så mycket som behövs. Och lutningen är då kopplad till hur mycket åksjuka vi har. Man får betydligt mindre rörelser i fordonet med den här GPS-styrda korrlutningen. Och det är gynnsamt för alla personer, säger Rickard Persson.

Resultaten kommer presenteras nästa vår.

Anna Eriksson

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista