Electrolux föll trots vinstrapport

Rapportsäsongen för andra kvartalet fortsätter och i dag rapporterade bland andra vitvarubolaget Electrolux.

Det går trögt för vitvarujätten Electrolux i Europa och Nordamerika. Trots att vinsten ökade ses kvartalsrapporten som en besvikelse och den fick ett kyligt mottagande på aktiemarknaden. Efter bara ett par minuters handel på Stockholmsbörsen hade Electrolux B-aktie fallit med nära 5,5 procent, till 158 kronor.

Vinsten för andra kvartalet blev nära 1,3 miljarder före skatt och det är en förbättring jämfört med förra året med över 30 procent. Men högre kostnader för råmaterial och ökade kostnader för varumärkessatsningar har belastat resultatet i kvartalet, enligt Electrolux, som bedömer att marknaden för kylskåp, tvätt och diskmaskiner i Europa kommer att ha en mer eller mindre oförändrad tillväxt 2010 jämfört med 2009.

Ett annat konjunkturkänsligt bolag som rapporterar i dag är tidningsbolaget Metro. Här handlar det om annonsintäkter och kunde i dag uppvisa en fortsatt positiv trend. Försäljningen ökade med tio procent - och bolaget förväntar sig en fortsatt stark annonsmarknad i år.

Liksom tidigare är det Stockholm som är en den stora kassakon, men även editionerna i Chile och Hongkong går bra. För andra kvartalet förra året har nu bolaget vänt en förlust på 60 miljoner euro till en vinst på 25 miljoner.

Slutligen gruvkoncernen Boliden, som också kunde uppvisa en god vinst, men som ändå inte infriade analytikernas förväntningar. Kanske lika viktigt som resultatet gav bolaget i dag besked om att den viktiga Aitik-gruvan kommer nå full kapacitet 2014.