Högsäsong för fakturabluffarna

När semestervikarierna fyller företagen, då blomstrar bedrägerierna med bluffakturor eftersom sannolikheten att lyckas är mycket större än under resten av året.

Varje år får Svensk Handel i storleksordningen in 35 000 samtal från företag som blivit lurade.

– Till vår kännedom kommer ungefär hundra klagomål in angående bluffakturor, säger Magnus Kroon, tillförordnad säkerhetschef på Svensk Handel, och den som tar emot telefonsamtal från drabbade företagare.

Tycker du att det är mycket?

– Det är oerhört mycket.

Och i semestertider lyckas bluffmakarna bättre än resten av året.

– Det betalades ut betydligt större belopp till de oseriösa företagen på grund av att det är mycket vikarier inne i semestertider, säger han.

På bluffakturorna finns det några finstilta rader om att det är ett erbjudande, och det räddar bluffmakarna från åtal. 

– Det är ett system som är närmast parodiskt. Alla vet att det handlar om bluff och bedrägerier och problemet verkar snarast växa, Tommy Svensson, säkerhetsexpert på Svenskt Näringsliv.