Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Långtradarförare slarvar med bilbälte

Bara 30 procent av alla långtradarförare använder bilbälte, det leder till flera dödsfall helt i onödan varje år. Både myndigheter och branschen själv försöker nu ändra attityden hos förarna. Under den kommande veckan, med start lördag kommer dessutom polisen nu genomföra extra kontroller av just bältesanvändningen.

En långtradare har stoppats på E4:an norr om Värnamo. Förutom körkort och färdskrivarblad kontrollerar polisen att föraren använder bilbältet, något som det brukar vara lite si och så med, men Håkan Albinsson följde lagen.

– Ja, jag försöker så gott det går. Det är ju vissa ställen när man hoppar in och ut ofta. Då kan det hända att man bara kör några hundra meter. Då tycker man inte att det är lönt, säger Håkan Albinsson.

Svårt komma åt trafiksyndarna
Trots att bältesanvändningen har ökat något bland framför allt yngre yrkesförare så kör fortfarande 7 av 10 långtradarchaufförer obältade.

Ett av problemen är att komma åt syndarna, menar trafikpolisen Hans-Erik Johansson.

– Det är lite svårigheter att konststera om de har bälten på eller inte i lastbilshytten, de sitter högre och lite mer skyddat så det kan vara svårt att se och vi är noga med att det är klara fall när vi ska rapportera, säger Hans-Erik Johansson.

Men tänker man inte själv på säkerheten när man sitter i lastbilen?

– Jo det gör säkert många, men sedan finns det väl en del som inbillar sig att det kanske är säkrare att åka utan bälte.

Polisen hoppas nu på bättre kontrollmetoder, till exempel att spana från broar där man kan ha lättare att se in i förarhytten, men framför allt hoppas man på en attitydförändring.

Falsk trygghet
Även branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag jobbar för en ändrad inställning bland förarna och välkomnar de riktade kontrollerna. Mellan 5 och 10 förare dör och 300 skadas varje år i olyckor där man i många fall hade klarat sig oskadd med bältet på. Det säger Anna Karin Neikter som är trafiksäkerhetsansvarig.

– Vi arbetar för högtryck för att försöka få upp bältesanvändningen bland våra yrkeschaufförer, så en tredjedel är inte en bra siffra.

Varför är det så svårt att få förarna att ta på sig bältet?

– Jag tror att det är en falsk trygghet, som att man känner sig säker i sin stora lastbil, att det är säkert att sitta i sin hytt och att man inte behöver ett säkerhetsbälte.

Känner du att ni får gehör för det ni säger då?

– Ja det tycker jag, för inte alls länge sedan så var det 20 procent så det ökar ju trots allt, säger Anna-Karin Neikter.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".