Det blir lättare att visa mer reklam i tv med den nya lagen. Foto: Lars Pehrson/Scanpix.

Reklammedier vinnare med ny radio- och tv-lag

Produktionsbolag och kommersiell tv blir de stora vinnarna när den nya radio- och tv-lagen träder i kraft den första augusti. Svenska kanaler får samma spelregler som i övriga EU, vilket till exempel innebär att det inte längre behöver gå 20 minuter mellan reklaminslagen.

Och enligt Peter Lindström, kanal och tablådirektör på TV4, kommer det att betyda klirr i kassan.

– Den ökade reklamöppningen ger en effekt direkt. Så länge det finns en efterfrågan på reklam så är det klart att om vi får lite mer reklamtid kommer det ge positiv effekt, säger Peter Lindström.

Drygt 1000 kommersiella radio och tv-kanaler kommer att omfattas av den nya lagen, som också gäller för play-funktioner på nätet. Den innebär friare regler för sponsring och annonsering och att produktplacering nu blir tillåtet i Sverige.

Men det är inte bara reklammedierna som nu gnuggar händerna. De nya reglerna för sponsring och produktplacering öppnar även upp möjligheter för mediekonsulter och produktionsbolag. Per Söderström på Content marketing Group, där man arbetar med just produktplacering, ser ljust på framtiden.

– Jag tror att både produktionsbolagen och kanalerna ganska snabbt kommer lära sig hur man ska hantera det, dra fördel av de ytterligare produktionspengar som det här ger möjlighet till. Sen tror jag att det kommer vara en del nya aktörer som kommer in. Kanske en och en anann mediabyrå som köper rättigheter till program.

Produktplacering är, enligt Per Söderström, i dag en liten bransch i Sverige, som omsätter drygt 100 miljoner kronor om året. Men i och med den nya lagen tror han att den summan kan komma att fördubblas på bara ett år.

Kanalerna och produktionsbolagen kan förmodligen räkna sig till de stora vinnarna, men den verkliga mång-miljonfrågan är ju i slutändan hur förändringarna tas emot av tittarna.

– Förhoppningsvis blir det fler program och bättre program. Men det kommer också bli en del dåliga program där man drar ut på det alldeles för mycket och försöker använda alla möjligheter för att få in pengar för att göra tv. Men agnarna kommer att sållas från vetet, säger Per Söderström, Content Marketing Group.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista