Taxfreebutik. Arkivfoto: Fredrik Persson/PRB

Rederier räds inte billig sprit i nya EU-länder

När de baltiska staterna och Polen går med i EU 1 maj blir det tillåtet att föra in stora mängder alkohol från de länderna. Alkoholskatterna och priserna är mycket lägre där än i både Finland och Sverige. Christer Sjöqvist, bartender på en av Silja Lines färjor, tror att det kan påverka resandet på Finlandsfärjorna. 

– Det tror jag säkert, åtminstone så kommer man säkerligen att prova de andra färjorna, det är jag övertygad om. Visst finns det kategorier av människor som följer ”låg-sprit-pris-politik” hellre än kvalitet men jag hoppas att den gruppen inte är så stor. 

Spritskatten mycket lägre
Skatten på sprit i Polen och de baltiska länderna ligger mellan 30 och 35 kronor. I Sverige är den drygt 200 kronor per liter. Rederierna själva hävdar att resenärerna inte bryr sig så mycket om just alkoholpriserna. 

– Vi tänker inte i de banorna så mycket inom vår koncern. Alla vet ju att det är billigare i Estland än i Sverige och naturligtvis så kommer folk att utnyttja det när de åker dit. Men att enbart i syfte att handla billig sprit åka 16 timmar enkel resa tror vi inte på, säger Väino Konga, vd i Sverige för det estniska rederiet Tallink. 

Finland sänker också skatter
Mellan Helsingfors och Tallinn är färjetrafiken mycket tät, shoppingturer är populära och Finland sänkte den första mars alkoholskatten till cirka 100 kronor per liter för att anpassa sig till de estniska priserna. 

Samtidigt såg sig de färjerederier som kör mellan Sverige och Finland mer eller mindre tvungna att sänka sina alkoholpriser, och därmed krympte deras intäkter. Finlandsfärjorna försöker istället dra till sig resenärer genom temaresor och underhållning. 

Måste vara borta i ett dygn
Inte heller hos Viking Line, som har flest passagerare mellan Sverige och Finland, tror man att finlandsfärjorna nu kommer att förlora resenärer, som istället lockas av låga baltiska och polska spritpriser. Det går inte att dra några paralleller till de populära inköpsresorna till Danmark och Tyskland, säger Jan Kårström, vd i Viking Line Skandinavien. 

– Nej, jag tror inte det. Om man jämför med Danmark så är det bara ett par timmar över sjön men här måste man vara borta i ett dygn för att kunna utnyttja den finska eller estniska alkoholskattesänkningen, säger han. 

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".