Foto: SAS/Scanpix

Sänkta löner kan lyfta SAS

Flygbolaget SAS har lyckats få fackföreningarna att gå med på så stor lönesänkning och förlängning av arbetstiden att företaget inte behövde sätta sina hot i verket om ytterligare besparingsåtgärder. Det blev klart på onsdagen när ett avtal blev färdigt även med piloterna.

Flygkapten Per-Olof Arnoldsson tycker att det är värt att gå ner i lön för att rädda jobben.

– Jag förmodar att det inte finns så många andra alternativa lösningar. Är det så att det kan rädda framför allt yngre kolleger att stanna kvar i företaget så tycker jag att det är positivt i helhet.

Avtalet med pilotfacken gav besparingar på 700 miljoner kronor per år, genom sänkta löner och mer flygtid bland annat.

Stora löneskillnader
Det var det sista i raden av löneavtal efter mer än en månads intensiva förhandlingar. De andra facken i Sverige, Norge och Danmark, utom svenska Transport som inte har börjat förhandla än, har också gått med på frysta eller sänkta löner.

Nu skiljer lönerna rätt mycket mellan olika grupper. Från markpersonal med begynnelselöner på under 15 000 i månaden till piloterna, som kan tjäna 80 000 till 90 000 i månaden.

Löneavtalen täcker besparingsmål
De nya löneavtalen sparar 1,5 miljarder kronor per år och det räcker för att uppnå det totala besparingsmålet på 14 miljarder fram till slutet av nästa år.

Chefen för SAS flygverksamhet, Sören Belin, är mycket nöjd med resultatet av löneförhandlingarna.

– Det är oerhört viktigt. Förra året satsade vi väldigt mycket på att komma upp i produktivitet, den här gången visste vi att vi var tvungna att ta i de svåra frågorna om kompensation. Vi har tillsammans med facket och de anställda bitit i den här kamelen och det var helt nödvändigt

Men om man hade misslyckats så hade SAS planerat att genomföra andra besparingsåtgärder.

Goda framtidsutsikter
Nu behövs inte det och SAS tror att det finns goda förutsättningar att ta sig ur krisen och hävda sig i den allt hårdare konkurrensen bland genom att inte betala högre löner än andra flygbolag.

Samma bedömning gör Harald Rosén som är generalsekreterare i branschorganisationen Svenskt Flyg.

– Nu finns det förutsättningar nör man har möjlighet att makrnadsanpassa kostnaderna för personal, som är en stor och tung del i ett sånt här stort flygbolag.

Johan Prane
johan.prane@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".