SOS vill ha dygnet runt-öppen psykjour

Människor i psykisk kris har på många håll i landet ingenstans att vända sig efter kontorstid. Nu stämmer också SOS Alarm in i kraven på en dygnet runt-öppen jourtelefon för männskor i själslig nöd.

Sven-Runo Bergqvist är vd på SOS Alarm.

– Samtidigt som antalet personer som behöver hjälp har ökat så har antalet jourer som har möjlighet att hjälpa till minskat.

Svarar på 112
SOS-centralerna runt om i landet svarar på nödnumret 112 dygnet runt.

Nu slår personalen där själv larm om att allt fler människor man uppfattar som psykiskt störda, ringer och behöver hjälp. Det har också blivit allt svårare att ge den hjälpen när kommunernas socialjourer stänger efter kontorstid.

– De stänger den och det kan också vara så att tjänsten finns på papper men den är inte besatt. Det vanliga är att de stänger.

Behövs dygnet runt
För tillfället, men med osäker framtid finns den så kallade Nationella hjälplinjen fram till klockan 22 på kvällarna.

En sådan verksamhet behövs under hela dygnet, enligt SOS Alarm. Organisationen vänder sig nu till den samordnare, Anders Milton, som regeringen har tillsatt efter en rad uppmärksammade händelser där psykiskt störda inte tycks ha fått den hjälp de behövde.

Behovet är stort, enligt SOS Alarms vd Sven-Runo Bergqvist.

– Man kan säga att vi är litegrann samhällets spegel, vi ser vad som händer i landet och under ett år. Då är det här det största problemet som vi har, tycker jag.

Många samtal om självmord
Med fler antal samtal till följd av psykiska problem, utbildas SOS larmoperatörer också särskilt för att hantera människor som hotar att ta livet av sig.

Det är dagligt förekommande på centralen i Stockholm där Mats Svennebring är läkare.

– Många gånger försöker vi få tag i Öppna psykiatriska teamen, det är väl det vanligaste. Men är det inte så kraftigt självmordshot så kanske vi prövar att få tag i någon vårdcentral.

Hur svårt är det att hantera de här samtalen?

– Många gånger kan det vara väldigt svårt. Det stora bekymret är att vi inte riktigt vet var vi ska vända oss. Bara det att de ringer innebär ju att de söker någon form av hjälp, säger Mats Svennebring.

Johan Wangström
johan.wangström@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".