Arkivfoto: Jessica Gow/PRB

Övervakning kan begränsa skoterolyckor

Sju av tio som dör i snöskoterolyckor i de fyra nordligaste länen är kraftigt berusade och kör för fort. Forskare förslår nu att snöskotrar inte ska få gå fortare än 70 kilometer i timmen, som är hastighetsgränsen.

Nu föreslås att övervakningen av buskörning och fylla ska utökas med tillsynspersoner ute i markerna. Det är en bra idé, tycker Carina Sandgren i Tavelsjö skoterklubb utanför Umeå. Hon har själv tänkt den tanken länge.

– Ja, jag tycker att det är en bra idé, för vi vet ju alla att polisen har små resurser och vi som ändå är ute och är seriösa skulle ju kunna hjälpa till. Det säger Carina Sandgren i Tavelsjö skoterklubb.

Behöver man utbildning för det då?

– Ja det behöver man. Man kan inte släppa vem som helst som naturvårdsvakt och det är en känslig sak att stoppa folk i olika lägen. Så utbildning måste man ju ha.

Vad skulle man få göra tycker du?

– Nykterhetskontroller och kunna ha rätt att stoppa och rapportera folk som bär sig illa åt, säger Carina Sandgren.

Varje år dör sju i skoterolyckor
Det är stjärnklart på himlen och stilla hemma på gården hos Stig Hallén och Carina Sandgren i Trehörningen utanför Umeå. Carina var med och startade Tavelsjö skoterklubb för 24 år sen.

Sedan dess har allt fler skaffat snöskoter och lederna har byggts ut men varje år dör i snitt 7 personer i de fyra nordligaste länen i skoterolyckor.

92 procent av dem är män och medelåldern är 40 år. Det är den tredje vanligaste dödsorsaken i trafiken efter bilolyckor och olyckor med fotgängare uppe i norr. 70 procent av de som dör på skoter har i snitt 1,7 promille alkohol i blodet.

Attityder måste förändras
Det måste till en attitydförändring, anser Mats Öström som är docent och forskare i Umeå.

– Man ska alltså inte acceptera att grannen eller någon när bekant kör alkoholpåverkad. Det tror jag är det absolut viktigaste, säger han.

Viktigt är också flytoverall om man kör över isen. 4 av 10 dödsolyckor är drunkning. Flera hade klarat sig när de kör genom isen, om de hade haft flytoverall.

Hastighetsgränsen för skoter är 70 kilometer i timmen. Men 7 av 10 som förolyckas på snöskoter körde för fort visar Mats Öströms forskning. Hans förslag att ändra på det är kontroversiellt.

– Går det inte att övervaka på ett adekvat sätt, då måste man göra något åt maskinerna, så att det helt enkelt inte går att köra fortare än vad som är tillåtet.

Att bara tillverka dem så att de går i 70?

– Ja, det skulle kunna vara en lösning på det hela.

Är det realistiskt?

– Ja, varför inte?

Men den lösningen tror inte Stig Hallén i Trehörningen på. Skotrarna importeras från bland annat USA och Japan.

Sverige är en liten marknad och hastigheten är ett försäljningsargument

– Jag tror inte att det kommer att fungera för det är fortfarande den lilla klicken som kommer att manipulera bort det där. Och vad är det för idé att ha den lagen när det inte finns någon övervakning, undrar Stig Hallén.

Agneta Johansson, Umeå
agneta.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".