9 mdr i förlust för Lufthansa

Europas tredje största flygbolag Lufthansa gjorde förra året en förlust på drygt 9 miljarder kronor. Bakom förlusten finns kraftiga nedskrivningar av värdet på cateringverksamheten, samt minskade intäkter för flyget, det framgick när bolaget la fram sitt bokslut i Frankfurt på torsdagen.

Men trots storförlusten, så går själva flygverksamheten i Lufthansa med vinst.  Lufthansa har liksom British Airways och Air France klarat sig bättre än andra gamla nationella flygbolag tack vare sin trafik över Atlanten och till Asien. De nya lågprisbolagen har inte gett sig in på de marknaderna än, utan koncentrerat sig på Europa, där marginalerna har sjunkit drastiskt.

Nu anstormas den tyska flygmarknaden av lågprisbolag. Både utanför storstäder och mindre orter med oansenliga flygplatser öppnar bolagen nya linjer. Trycket ökar på Lufhansa ytterligare, liksom på andra aktörer som exempelvis SAS. 

I det här loppet som handlar om att flyga till den lägsta kostnaden och erbjuda den billigaste biljetten,  finns Lufthansa med som delägare i lågprisbolaget - German Wings. SAS har sitt Snowflake. men vad dotterbolagen vinner, är kunder som moderbolaget har förlorat.

För att öka sina marginaler och på sikt överleva, jagar Lufthansa kostnader. Personal, löner, bokningssystem och försäljning ses över och i år förväntas bolaget spara nästan 4 miljarder kronor.

Om det räcker återstår att se - förutom av nya konkurrenter - påverkas stora flygbolag som Lufthansa av oförutsedda händelser som epidemier, som sars förra året, och terrorattentat. Oavsett om planen lyfter tomma eller fulla, har bolaget kvar sin stora organisation på marken. Lågprisaktörerna anpassar sig snabbare och lättare.


Kristian Åström, Berlin 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".