Goda tider för klädjätten HM

Klädkedjan HM har fått en god start på året, berättade HM-chefen Rolf Eriksen när han presenterade siffror över den gångna säsongen. Vinsten för perioden december till februari blev 1,8 miljarder kr.

– Jag är nöjd med första kvartalet, säger HM-chefen. Försäljningsutvecklingen har varit bra, beroende på att kunderna har uppskattat kollektionerna, tillägger han.

Försäljningen har ökat med nio procent och vinsten med sex procent. Samtidigt som HM:s kunder fått del av lägre inköpspriser på grund av den låga dollarkursen så att priserna i butiken varit fem procent lägre än tidigare.

Det enda Rolf Eriksen inte var så nöjd med var det kalla vårvädret.

– Vi ser försäljningen av vårkollektionen i ett längre perspektiv. Men det får gärna bli vår nu.

HM fortsätter att växa. Det öppnas en ny butik varannan dag. Den senaste var i Kanada i förra veckan. Sverige ligger fortfarande som nummer två i försäljningsstatistiken men långt efter ettan Tyskland och knappt före Storbritannien. Sverige svarar bara för tio procent av den totala omsättningen.

Eva Stenström
eva.stenstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".