Läkarundersökning.

Personligt patientansvar kortar köer

Det går att kraftigt korta köerna i svensk sjukvård genom att läkarna får ett personligt patientansvar. På Huvud- och halssektionen vid Universitetssjukhuset i Lund har köerna kortats radikalt då läkarna fick ett personligt ansvar för sina patienter.

Cancerpatienten Stefan Larsson är en av dem där den nya organisationen har fått stor betydelse.

– Det är väldigt viktigt för man har ganska mycket oro innan och så när man äntligen kommer dit går det fort och det är smidigt och effektivt. Men känner trygghet, speciellt för att ha samma läkare, säger Stefan Larsson.

Kortad behandling
För de patienter som har elakartade tumörer har tiden från diagnos till behandling kortats med över en tredjedel och patienter med till exempel struma, som tidigare fått vänta i tre år, får nu vänta i tre månader.

Enhetschef Jan Åkervall är förvånad över hur snabbt köerna kortades då läkarna fick ett personligt ansvar.

– Det vi hade förväntat oss var att vården skulle bli mycket personligare, att vi skulle få ett mycket närmare förhållande till våra patienter. Men att det skulle bli en sådan dynamisk effekt vare n glädjande överraskning.

Det handlar om schemaläggning och organisation. Olika morgonronder har slopats för att man direkt skall komma igång med operation och mottagning.

En ansvarig läkare
Beslut om vilken behandling en patient skall få tas av flera läkare, men sedan blir en ansvarig och följer patienten under hela tiden på sjukhuset och håller också i alla återbesök.

– Vi jobbar hårdare, men vi gör det med det vi vill göra och då går det ganska lätt ändå.

Docent Jan Åkervall menar att fler kliniker i Sverige borde kunna arbeta på samma sätt.

– Går man till många kliniker kan man inte tala om vem som är den patientansvarige läkaren. Tittar man i journalerna har det ofta varit väldigt många läkare inblandade, säger han.

Med ett personligt ansvar gör läkaren det extra som krävs, menar Jan Åkervall.

– Jag sköter min patient, jag ordnar min mottagningsverksamhet och operationsverksamhet på ett sådant sätt att jag alltid kan se min patient. Det är en hederssak att man tar hand om sina patienter.

Kostade inget att korta kö
De långa köerna i svensk sjukvård kopplas ofta till brist på pengar, men de kraftigt kortade köerna på Huvud- och halssektionen har inte kostat något.

Docent Jan Åkervall är kritisk till att patienter generellt sett i svensk sjukvård tvingas träffa så många läkare.

– Ja, vi har en stafettmentalitet och det är inte lyckat, säger han.

Cancerpatienten Stefan Larsson fick innan han kom till kliniken i Lund inga klara besked.

– Det flöt omkring lite, man visste inte var ärendet var eller när man skulle få svar. Det var en väldig skillnad när jag väl kom fram. Då var det klara besked och en rak linje. Det var skönt, säger Stefan Larsson.

Jens Ericson, Malmö
jens.ericson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".